Annemarie Jongbloed – Juf Beul (1e recensie)
Over het verhaal
‘Vroeger was ik een beul.’ Juf zegt het met een serieus gezicht. ‘In mijn vorige leven.’
Sam schiet in de lach. ‘Ik was in mijn vorige leven een konijn,’ proest ze.
Juf haalt haar schouders op: ‘Je hoeft het natuurlijk niet te geloven, maar ik wil niet dat je me uitlacht.’
Nu kijkt Sam verbaasd. Naar juf. Naar de kinderen om haar heen. Ze kijken allemaal serieus. Is het geen grap? Geloven zij juf? Meent ze het echt dan? Je hebt toch maar een leven? En juf een beul? Een beul is toch iemand die een ander pijn doet? Daar is ze veel te aardig voor. (blz. 7)
Sam moet in de vakantie naar zomerschool, omdat ze niet zo goed in taal is. Ze heeft moeite om op woorden te komen. De juf die de zomerschool doet vertelt dat ze vroeger een beul was. De kinderen geloven haar niet echt, maar ze doet wel een beetje vreemd.
‘Waar moet ‘ie naar toe?’ vraagt Sam.
‘Naar die schuur,’ zegt juf. Ze wappert met haar hand richting een bruin gebouwtje. ‘Maar gaan jullie maar je eigen gang. Ik hoef geen hulp.’
‘Wat gaat u met dat ding doen dan?’ vraagt Sam.
Juf wrijft in haar handen en mompelt: ‘Welk ding?’
‘Nou, die eh dinges, dat stuk hout,’ zegt Sam.
‘Die balk.’ Juf staart in de verte en zegt niets meer.
Sam kijkt Fatima verbaasd aan. Wat doet juf vreemd. Waarom mogen ze niet helpen? Dat ding is hartstikke zwaar. Langzaam lopen ze terug naar het muurtje. Als Sam omkijkt, ziet ze dat juf de balk rechtop tegen de muur van het schuurtje heeft gezet. (blz. 15)
Sam moet samen met Fatima en Jozef een verhaal schrijven dat zich afspeelt in de Gouden Eeuw. Dat is namelijk het thema van deze zomerschool. De Gouden Eeuw was in de 17e eeuw en Nederland werd toen rijk doordat ze specerijen, kruiden en andere goederen vanuit Indonesië en andere Aziatische landen naar Europa brachten en verkochten. Zal het Sam, Fatima en Jozef lukken om een mooi verhaal te schrijven? Komen ze er nog achter waarom juf zo vreemd doet?
Mening over het boek
Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Wat vind je van het boek?
★★★★☆ – goed
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
avontuurlijk, geheimzinnig, grappig, verrassend, vrolijk
Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de uitgeverij om een recensie over te schrijven
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Waarvoor worden de plaatjes gebruikt?
Om iets uit het verhaal duidelijker te maken
Wat vind je van de plaatjes? Passen ze bij de tekst?
De tekeningen zijn gemaakt door Jasmijn. Jasmijn is 13 jaar en haar moeder is de schrijver van dit boek. De tekeningen passen goed bij het verhaal en ze laten stukjes uit het verhaal zien
Wat vind je leuk aan het boek?
Zie hierboven
Wat vind je niet leuk aan het boek?
Geen idee
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Ja, ik wil Sam en Fatima ontmoeten en hun verhaal over de Gouden Eeuw horen
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Het is een leuk, spannend en verrassend verhaal. Ik vind het leuk dat je ook wat leert over de geschiedenis van de Gouden Eeuw.
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Kun je dan een voorbeeld geven van moeilijke woorden? Wat heb je gedaan toen je deze woorden tegenkwam?
Bijvoorbeeld beul, schandpaal. De woorden worden in het verhaal uitgelegd
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ja, ik wil het boek nog een keer lezen, Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen
Aan wie zou je dit boek aanraden?
Aan kinderen vanaf 8 jaar