Mirjam Mous – Spees de ruimtewees (1e recensie)

boekomslag Mirjam Mous - Spees de ruimtewees

Het lijkt een doodnormale dag voor de klas van juf Marion. Totdat er opeens een vliegende schotel op het schoolplein landt. Van de directeur moet iedereen binnenblijven en onder de tafel gaan zitten. Je weet het immers maar nooit met buitenaardse wezens. Boelie glipt met een paar andere leerlingen naar buiten. Ze ontmoeten Spees, een allesbehalve eng ruimtewezen. De kinderen verstoppen hem in het schoolgebouw, omdat de politie achter hem aanzit. Maar dan wordt Spees toch ontdekt en gevangengezet. Volgens minister Koeman is hij illegaal in het land en moet hij terug naar waar hij vandaan komt. De kinderen doen er alles aan om Spees te laten blijven. Gaat dat lukken?

kno meer info over boek

Over het verhaal

Ik heet Boelie. Negen jaar was ik enig kind, maar nu niet meer. Zo ziet mijn nieuwe broer eruit:

Ik verzin dit niet! Het is echt zo. Soms kan ik het zelf ook bijna niet geloven. Daarom heb ik het allemaal opgeschreven. Hoe het gekomen is en zo. Wat die gemene Koeman van plan was en hoe onze klas… Nou ja, lees zelf maar. (blz. 5)

Boelie zit op een mooie ochtend in de klas. Hij is moe en staart naar buiten. Eigenlijk zou hij het liefste buiten spelen. Opeens ziet hij iets raars:

Gaap! dacht ik en ik keek naar buiten. De lucht was blauw en de zon scheen. De perfecte omstandigheden voor een potje voetbal of zo…
Huh?
BOVEN DE GYMZAAL HING EEN OMGEKEERD REUZENSOEPBORD.
‘Moet je daar kijken!’ riep ik.
Binnen twee tellen stond iedereen voor het raam.
‘Droom ik?’ vroeg Mei.
‘Zal ik even knijpen?’ bood Hamza aan.
Juf Marion zette haar bril af. Ze schudde ermee alsof ze wilde controleren of hij niet stuk was. Toen zette ze hem weer op.
‘Het is een UFO,’ zei Pim op het toontje van een schoolmeester. ‘Dat is een ander woord voor een ruimteschip van buitenaardse wezens. Dit modelletje heet een vliegende schotel en…’ (blz. 6)

Alle kinderen en de juf staan voor het raam te kijken. Wat moeten ze doen? De directeur zegt dat iedereen binnen moet blijven, want buitenaardse wezens kunnen gevaarlijk zijn. De politie is onderweg om het ruimteschip op te halen. Dat vinden Boelie en zijn vrienden geen goed idee. Ze besluiten het ruimtewezen te verstoppen.

Wat een suffe agent! Ze gingen net eens in de school kijken. Oké, de deur zat op slot, maar dan nog… Alsof er geen andere manieren waren om binnen te komen. Ik kon het bijna niet geloven en kreeg de slappe lach. Het ruimtewezen kon blijven zitten waar het zat. (blz. 22)

De politie is er snel en kijken in de school of ze iets verdachts zien. Er is namelijk geen levend wezen aangetroffen in het ruimteschip. Als ze niets vinden gaan ze weer weg. Boelie en zijn vrienden zijn blij. Ze halen het ruimtewezen uit zijn verstopplek en proberen met hem te praten.

Ik wees naar mezelf en zei:’Ik Boelie.’ Daarna legde ik mijn hand op Djaans schouders. ‘Zij Djaan.’ Toen wees ik naar het ruimtewezen.
‘En jij?’
‘U,’ verbeterde Guusje.
‘Knasingiplomotovnovkinsky,’ antwoordde het ruimtewezen. (blz. 29)

Knasingiplomotovnovkinsky is een veel te moeilijke naam, dus de kinderen bedenken allerlei namen voor het ruimtewezen. Hij mag zelf kiezen welke naam hij het beste vindt.

Toen stak het ruimtewezen een paarse vinger omhoog.
‘Ja?’ zei juf Marion.
Hij stond op en ging bij het bord staan. Toen wees hij naar zichzelf en zei met een plechtige stem: ‘Ik Spees.’
Man, wat was ik trots dat hij mijn naam had uitgekozen. (blz. 33)

Maar wat moeten de kinderen nu doen met Spees. Ze kunnen hem niet op school achterlaten, want dan kan hij opgepakt worden door de politie. Ze zijn bang dat als hij opgepakt wordt dat hij doodgemaakt zal worden. Sommige kinderen beginnen van schrik te huilen.

Eerlijk gezegd had ik ook veel zin om een potje te janken. Ik kon me amper meer voorstellen dat ik een paar uur geleden nog dacht dat ruimtewezens je konden vermoorden. Ik wilde dat Spees bleef leven. Hij was net zo gek op chocola als ik en hij had mijn naam uitgekozen. Als hij doodging was zijn ruimtereis voor niets geweest. En onze reddingsactie ook. (blz. 41)

Boelie neemt Spees mee naar huis. Boelie verstopt Spees op zijn kamer en als ’s avonds zijn vader en moeder thuiskomen vertelt hij hen dat hij iemand te logeren heeft meegenomen. Hij haalt Spees naar beneden om aan zijn ouders voor te stellen.

Zodra Spees in de keuken stond, bewoog mijn moeder niet meer met haar armen. Ze veranderde van top tot teen in een soort diepgevroren kipfilet.
‘Moeder,’ fluisterde Spees.
Mijn moeder had wel tien kinderen gewild, maar het was bij mij gebleven. Misschien kwam het daardoor dat ze een beetje ontdooide.
‘Zijn echte moeder leeft niet meer,’ zei ik. ‘En zijn vader trouwens ook niet.’
Toen ontdooide ze helemaal.
‘Een weeskind.’ Ze liep naar Spees en aaide zachtjes over zijn rug. ‘Wat erg voor je.’
‘Moeder.’ Hij sloeg zijn armen om haar middel.
‘Kom, zei ze. ‘Dan gaan we een slaapzak voor je zoeken.’ (blz. 60)

Na een paar dagen wordt Spees gevonden en opgepakt door de politie. Hier is zelfs de minister bij aanwezig. Boelie is het hier natuurlijk niet mee eens. Hij probeert de minister zover te krijgen dat hij Spees vrij laat.

‘Je mag hem niet wegsturen! riep ik. ‘Spees wil hier blijven.’
‘Dat kunnen we onmogelijk toestaan.’ Koeman keek erbij alsof ik iets heel doms had gezegd. ‘Daarmee geven we een verkeerd signaal af. Buitenaardse wezens zullen dan gaan denken dat ze zomaar hier kunnen komen wonen en wagen de oversteek. Voordat je het weet staan we aan de vooravond van een tsunami van Spees-achtigen. (blz. 116)

Boelie en zijn vrienden willen Spees bevrijden, maar hoe moeten ze dat doen? Lees het boek om erachter te komen of het Boelie en zijn vrienden lukt om Spees te bevrijden en hoe het verder met hen gaat.

Mening over het boek

Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Wat vind je van het boek?
★★★★★ – geweldig
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
De korte omschrijving van het boek was leuk en daardoor was ik benieuwd naar het verhaal
Welke steekwoorden passen bij het boek? (bijvoorbeeld grappig, spannend, saai)
Grappig, spannend
Hoe kom je aan het boek? (bijvoorbeeld van jezelf, van iemand anders, van de bieb)
Geleend van de bieb
Zitten er plaatjes in het boek? Zijn ze belangrijk voor het verhaal of is het meer versiering?
Ja, de plaatjes zijn ter ondersteuning van het verhaal. Ze laten iets van de tekst zien
Wat vind je leuk aan het boek? Je kunt bijvoorbeeld een voorbeeld geven van een leuk stukje uit het boek
Ik vind het leuk dat er zomaar een buitenaards wezen bij een school land. Niemand is bang voor hem, behalve politieagenten en politici 
Wat vind je niet leuk aan het boek?
Dat ik het zo snel uit had
Wat vond je van de hoofdpersonen in het boek?
Boelie is een dappere jongen, die opkomt voor Spees, ook als blijkt dat sommige volwassenen het daar niet mee eens zijn. Ook zijn klasgenoten, juf en ouders werken mee
Is het boek moeilijk of gemakkelijk om te lezen?
Het boek is gemakkelijk te lezen
Zitten er veel moeilijke woorden in het boek?
Nee
Wil je het boek nog een keer lezen?
Nee
Aan wie zou je dit boek aanraden? (bijvoorbeeld kinderen van jouw leeftijd, jonger, ouder, jongens, meisjes)
Aan iedereen