De kinderboekenweek van Annemarie Jongbloed

geplaatst in: nieuws, verslag | 0


Aan het begin van de Kinderboekenweek heb ik via Twitter een oproep gedaan aan schrijvers en illustratoren of ze voor Ikvindlezenleuk een verslag wilden schrijven over hun Kinderboekenweek. Hieronder kun je het verslag lezen van Annemarie Jongbloed. Veel leesplezier!

 

Verslag van Annemarie Jongbloed

Voor mij duurt de kinderboekenweek vaak maanden! Het hele jaar door bezoek ik regelmatig scholen om te vertellen over mijn beroep. Ik vind het heerlijk om het schrijven af te wisselen met lesgeven. In deze kinderboekenweek heb ik niet veel geschreven. Ik heb de laatste aanpassingen gedaan in mijn nieuwste manuscript dat in november een boek zal worden. Wellicht is dit een mooie plek om de titel te verklappen: Juf Beul.
Klinkt spannend, hè?

 

Leuk beroep!

Hoe lang bent u schrijver, wat is uw leukste boek en hoeveel boeken heeft u al geschreven? In de meeste klassen worden dezelfde vragen gesteld. Soms ook willen kinderen weten of ik kinderen en een huisdier heb. Maar de meest verrassende vraag in deze kinderboekenweek kwam van een jongen uit groep 6: vind je lezen een leuk beroep?

Voorlezen

Vaak ontstaan er in de hogere groepen mooie gesprekken nadat ik heb voorgelezen uit ‘Brullende leeuwen.’ Over hoe we met elkaar omgaan, wat pesten eigenlijk inhoudt en welke rol jij in kunt nemen.

Als ik over ‘Het geheim van de hulphond’ vertel, hebben de kinderen vaak veel vragen over slechtziendheid en geleidehonden. We praten er over maar liever laat ik hen ervaren hoe het kan zijn om weinig te zien. Dan lopen kinderen met ooglapjes op, door de klas. Mooi om te zien hoe zij elkaar spontaan gaan helpen!

 

Toveren
Met de kinderen in de onderbouw tover ik verhalen. Dertig kinderen die verwonderd en verheugd zijn als het is gelukt om het samenleesboek ‘ik woon in een koek’ te toveren!
En tijdens elk bezoek is er wel een kind dat denkt dat hij/zij niet kan lezen. ‘Natuurlijk kun je wel lezen!’ roep ik dan. Dan kies ik een verhaal uit waarbij het kind alleen het dik gedrukte woordje ‘rem’ hoeft te lezen. Ik lees de dun gedrukte woorden, net als bij de andere verhalen in het boek. Samen lezen we het verhaal op bladzijde 6 waarna het kind zo trots als een pauw weer in de kring gaat zitten.

 

Klas in noot

Een jongen bedenkt een titel voor zijn verhaal: ‘Klas in noot,’ schrijft hij. Hij begrijpt het als ik hem vertel dat het verhaal spannender kan worden als hij de t in een d verandert …
In de hogere groepen van het basisonderwijs geef ik les over het schrijven van een verhaal.
Trollen op de bodem van de oceaan, kinderen op vakantie in Duitsland, monsters in een computerspel … ieder kind schrijft zijn/haar eigen verhaal!

De kinderboekenweek duurt voor mij vaak maanden … maandenlang feest!

 

 

Wil je meer informatie over mijn boeken en workshops? Kijk op mijn website, volg mij op Twitter of kijk op mijn Facebook-pagina.

 

De foto’s heb ik van Annemarie Jongbloed gekregen bij haar verslag

 

 

Geef een reactie

Onzinreacties en spam worden natuurlijk niet geplaatst... Je e-mailadres wordt niet zichtbaar op de website