Maria Nygren – Het vierde rijk

geplaatst in: ★★★★★, 15+, recensie, recensieboek | 0

Maria Nygren – Het vierde rijk

Als de vijftienjarige Blenda midden in het semester op een nieuwe school komt, ziet ze meteen dat iedereen in de ban is van één persoon: Hedvig. Zelfs de rector gehoorzaamt het mooie blonde meisje blindelings. Blenda is nooit populair geweest en droomt ervan om net als Hedvig in de spotlights te staan. En ze is niet de enige. Lena-Stina haalt goede cijfers, maar heeft geen plezier in het leven. En Penny verandert steeds in een kopie van anderen, ze is allang vergeten wie ze zelf is. Voor een project bestuderen de drie meisjes hoe Hitler aan de macht kwam. Ze bedenken een geniaal plan waarmee ze Hedvig van haar troon kunnen stoten. Maar al snel stijgt de macht een van hen naar het hoofd …

Informatie over het boek
Maria Nygren - Het vierde rijk
Clavis 2015
Bladzijden: 360
Vertaald door Kim Liebrand
Leeftijd: 15+
Genre: school

 

Meer informatie

Meer informatie over dit boek (gewonnen prijzen, waar te koop en meer) en een overzicht van alle recensies

 

Mijn samenvatting

Het is klote.
Op het moment dat Blenda wakker wordt, weet ze weer waar ze is. Een gevoel van onrust speelt op, het veroorzaakt een lichte misselijkheid, die ze snel wegslikt.
Alles is klote.
Ze draait zich om en voelt hoe iets kouds in haar huid prikt. Het is de vleugel van een vliegtuig. De scherpe stalen rand drukt tegen haar onderarm en laat een bloedrode streep achter. Met een geïrriteerd gebaar duwt ze het modelvliegtuigje uit haar bed en ze hoort het harde metaalachtige geluid wanneer het op de grond neerkomt. Misschien is het nu kapot. Als dat zo is, dan is dat niet meer dan terecht, want waarom moet Bastians speelgoed in haar bed liggen? Waarom moet ze haar kamer met hem delen? (blz. 5)

Blenda is net met haar moeder en broertje verhuisd. Ze moet midden in het schooljaar op een nieuwe school beginnen. Dat is lastig. Ze merkt als snel dat er iets vreemds aan de hand is in deze klas.

Weer verstomt de klas. Een meisje met een schattig poppengezicht en schitterend honingblond haar komt binnengezeild. En plotseling lijkt het wel of de hele klas haar adem inhoudt.
‘Dat is Hedvig,’ hoort Blenda haar buurvrouw fluisteren. Ze is dichterbij komen zitten, haar adem ruikt zoet en klef en Blenda keert zich van haar af. Op dat moment komt er nog een meisje binnen. Zij en Hedvig hadden een tweeling kunnen zijn. Dezelfde manier van bewegen. Dezelfde lange benen in kleurige panty’s, korte zwarte rokjes en glanzend haar. Als de ene niet blond was geweest en de ander donker, had je ze niet uit elkaar kunnen houden.
Niemand kijkt meer naar de imperfectumvormen van Yvonne, iedereen wacht. Een spanning die het oppervlak doet rimpelen, die ervoor zorgt dat ieders adem versnelt. Hedvig lijkt dit allemaal niet op te merken, of ze is zo gewend aan de reactie die ze veroorzaakt dat het haar niet meer kan schelen. Het is duidelijk dat zij de dienst uitmaakt, want zelfs haar donkerharige kopie is blijven staan en bekijkt Hedvig met dezelfde angstige verrukking als de rest van de klas. Dit is iets nieuws, iets wat Blenda nog niet eerder heeft meegemaakt. Dit machtsvertoon, zo overduidelijk dat zelfs Yvonne is opgehouden Franse woordjes op het whiteboard te schrijven en haar aandacht heeft gevestigd op dat mooie blonde meisje. (blz. 12)

Hedvig is het meest populaire meisje van de hele school. Het lijkt wel alsof zelfs de leraren onder de indruk van haar zijn. Blenda hoopt dat Hedvig haar op wil nemen in haar vriendenclub. Maar dat gebeurt niet. Ze wordt volledig genegeerd. En daar wil Blenda wat tegen doen. Voor school moeten ze in groepjes een opdracht maken over een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis. Blenda doet de opdracht samen met LSD (Lena-Stina Dahl) en Penny en hun onderwerp is “Hitler”. Blenda lijkt het wel een leuk idee om zijn manier van communiceren over te nemen en te proberen om populair te worden op school.

‘Natuurlijk was Hitler een klootzak,’ zegt Blenda met een blik op LSD’s bleke gezicht. ‘Maar we gaan niet zijn ideeën overnemen. Het gaat er niet om wat hij zei, maar hoe hij het zei. Snap je?’
LSD haalt haar schouders op en schudt haar hoofd.
‘Kijk,’ zegt Blenda geduldig. ‘Als we alleen Hitlers strategie jatten, kunnen we die gebruiken om te krijgen wat we willen. Het was duidelijk niet Hitlers look die ervoor zorgde dat heel Duitsland in zijn idiote ideeën geloofde, dus moet het de manier zijn geweest waarop hij ze presenteerde.’
‘Omdat hij ze zo supergaaf liet klinken dat niemand nee kon zeggen.’ zegt Penny zachtjes.
Blenda knikt ernstig.
‘Ja. Precies.’
Plotseling realiseert LSD zich dat ze een punt hebben. Je kunt best iemands ideeen verafschuwen en toch dezelfde methodes gebruiken. Het is waarschijnlijk hetzelfde als dat iedereen hetzelfde alfabet gebruikt, het maakt niet uit of iemand er vervolgens voor kiest om er een liefdesbrief of een dreigbrief mee te schrijven. Het is niet de schuld van de letters, het ligt eraan hoe je ze gebruikt. (blz. 88)

Zal het hun lukken om op deze manier populair te worden?

 

Mening over het boek

Recensie van Mathilde (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Als je het boek niet hebt uitgelezen: waarom niet? Wat vond je niet leuk aan het boek?

Wat vind je van het boek?
★★★★★ – geweldig
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
fascinerend, mooi, verrassend, zielig
Hoe kom je aan het boek?
Ik heb het boek gekregen van de uitgeverij om er een recensie over te schrijven
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Nee
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Waarvoor worden de plaatjes gebruikt?

Wat vind je van de plaatjes? Passen ze bij de tekst?

Wat vind je leuk aan het boek?
Het is een verrassend en fascinerend boek waarin de ideeën van Hitler worden gebruikt. Drie tieners besluiten zijn manier van communiceren te gebruiken om zelf populair te worden op hun middelbare school. Het verhaal wordt vanuit verschillende gezichtspunten verteld, namelijk vanuit Blenda, Lisa-Stena Dahl (LSD), Penny en Hedvig.
Ik vind het trouwens grappig dat Blenda het in het boek heeft over een kolos van een school, met 400 leerlingen. Volgens mij hebben we in Nederland veel grotere middelbare scholen. De school waar ik op zat had zo’n 1200 leerlingen.

Wat vind je niet leuk aan het boek?
De ideeën van Hitler zijn gewoon vreselijk fout. Ik vind het niet leuk dat er in het boek gepest wordt.
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Nee
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Het einde van het verhaal is heel verrassend! Ik heb de laatste paar regels met open mond gelezen. Daarna bleef het verhaal nog een tijdje in mijn hoofd rondspoken.
Het verhaal doet me een beetje denken aan een film uit de jaren 80, “The wave”. Hierin doet een geschiedenisleraar met zijn klas een project om ze duidelijk te maken hoe de ideeën van Hitler werken. Dit loopt volledig uit de hand…

Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Kun je dan een voorbeeld geven van moeilijke woorden? Wat heb je gedaan toen je deze woorden tegenkwam?
destilleerderij, pied-à-terre. Ik ken de woorden wel, maar ik kan me voorstellen dat je anders even de betekenis opzoekt.
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ja, ik wil het boek nog een keer lezen, Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen
Aan wie zou je dit boek aanraden?
Aan jongeren vanaf 15 jaar

 

Tip

Ben je op zoek naar meer informatie over de schrijver, illustrator en/of vertaler? Veel van deze boekenmakers hebben een eigen website. Daarnaast vind je meer informatie op de websites van de uitgeverijen en op de websites van Jeugdbibliotheek, Jeugdliteratuur.org, Leesfeest, Literatuurplein
Succes!

Geef een reactie

Onzinreacties en spam worden natuurlijk niet geplaatst... Je e-mailadres wordt niet zichtbaar op de website