Peter Elshout – Meesterspion (1e recensie)

Stel je voor dat je de meesters en juffen van je school kunt afluisteren. Dat je precies kunt horen wat ze met elkaar bespreken. Of wat ze tijdens de koffiepauze over je klasgenoten te zeggen hebben. Je zou met je oren klapperen. Dingen horen die niet voor kinderoren bestemd zijn. Wat zou je doen met die geheimen? Voor Ben van Klaveren is dat een belangrijke vraag. ‘Brave Ben’ heeft namelijk zijn spionagemicrofoontje verstopt in de lerarenkamer van zijn school. Zelf zou hij nooit op het idee gekomen zijn, maar Marloes en Ronnie hebben hem zover gekregen. Al snel heeft het afluisterclubje interessante informatie in handen. Informatie waarmee ze juf Nel, de verschrikkelijkste juf ooit, flink dwars kunnen zitten. Maar wil Ben dat wel? Durft hij verder te gaan? Als alles enorm uit de hand dreigt te lopen, moet Ben echte keuzes maken. Gaat hij door of stopt hij met wat hij zelf in gang heeft gezet?

Over het verhaal
Het is het beste verjaardagscadeau ooit. Dat weet Ben zeker. Maar wat heb je daaraan als je het niet kunt laten zien aan je beste vriend?
Een beetje verloren staat Ben op het plein van basisschool de Regenboog. Hij is veel te vroeg. Er is nog helemaal niemand. Het grote naambord in regenboogkleuren is veel te fleurig voor deze grijze ochtend. En dat terwijl de dag zo goed begonnen was.
Vanmorgen had Ben al om kwart voor acht ongeduldig voor de deur bij zijn grote vriend Vince gestaan. Het duurde lang voordat er werd opengedaan, maar dat maakte niet uit. Dan kon hij nog even de volgorde bepalen waarin hij zijn cadeaus zou opnoemen. Van minst naar meest leuk. Een poster van André Kuipers, de astronaut. Een bouwpakket van een Russische satelliet. En dan, na een goed getimede stilte, zou hij pas het grootste cadeau onthullen. Hij kon al bijna horen hoe Vince ‘Nee joh! Echt?’ zou roepen. Maar helaas… Hij had de lijst niet nodig gehad. Want in plaats van het rode haar van Vince, was het vriendelijke gezicht van Vince’ moeder door de deuropening verschenen.
‘Vince is ziek,’ had ze gezegd. ‘Hij komt niet naar school vandaag. Was je verjaardag leuk?’
‘Oh, eh… ja, hoor. Heel leuk, mevrouw. Doeg!’ (blz. 7)
Ben baalt er van dat Vince ziek is. Aan wie kan hij nu vertellen over zijn supergave verjaardagscadeau. Hij heeft namelijk een afluistermicrofoontje gekregen. Zijn vader verkoopt beveiligingsapparatuur en heeft dit microfoontje voor hem besteld. En nu staat hij als eerste op het schoolplein, hij is veel te vroeg. Even later komt Ronnie en die vraagt waarom hij zo vroeg op school is. Ben vertelt over zijn verjaardagscadeautjes en Ronnie lijkt het leuk om het afluistermicrofoontje te gaan testen. Eigenlijk wil Ben dit niet, maar Ronnie dringt aan. Ze verstoppen het microfoontje in het fietsenhok en luisteren een gesprek tussen Marloes en Nadine af. Na schooltijd probeert Ben zijn microfoontje weer terug te halen, maar hij wordt betrapt door Marloes. Die wil het microfoontje best gebruiken om de meesters en juffen af te luisteren. Ze dreigt Ben te verraden als hij dit niet wil doen. Hij kan niet anders dan instemmen.
‘Wat een gemene opmerking!’ hoort Ben iemand roepen.
‘Laten we allemaal rustig blijven,’ zegt juf Diana paniekerig.
De kinderen in Ronnie’s kamer kijken elkaar met grote ogen aan. Zijn dit de meesters en juffen die hen bij ruzies op het plein uit elkaar trekken? De speaker van het mobieltje kan het lawaai bijna niet aan. Overduidelijk is in elk geval dat de situatie in hun klas de leraren nogal bezighoudt.
‘Zo is het genoeg!’ buldert de directeur boven het lawaai uit. En dan, rustiger: ‘We zijn professionals. We zitten hier om samen deze school te runnen. Op deze manier komen we geen stap verder. Bart, ik wil niet meer dat je zo’n toon aanslaat tegen je collega’s!’
Meester Bart krijgt gewoon op zijn kop, denkt Ben vol ongeloof. Hij ziet hem in gedachten in de koffiekamer zitten. De armen over elkaar, een rode blos op zijn wangen. Dan moet je hem vooral even met rust laten, weet hij.
‘Sorry,’ zegt meester Martin. ‘Ik had de problemen in groep achter er niet bij moeten halen.’
‘Misschien is het wel goed om daar even met elkaar over te praten,’ zegt meneer Roelofs. ‘Ik weet dat het niet op de agenda staat, maar de sfeer in groep acht houdt ons allemaal bezig. Dat blijkt wel… Wat is er toch met die klas aan de hand, Nelleke?’ (blz. 82)
Ben, Ronnie, Marloes en Sandy vinden het spannend om de meesters en juffen af te luisteren. Ze horen hoe er over hen gepraat wordt en hoe de leraren over hen denken. . Toch wil Ben er mee stoppen. Hij weet dat het verkeerd is wat ze doen. Maar hoe kan hij zijn afluistermicrofoontje terug krijgen? En hoe zorgt hij ervoor dat de anderen hem niet verraden?
Mening over het boek
Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Wat vind je van het boek?
★★★★☆ – goed
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk, Ik heb het boek niet zelf uitgekozen
Welke steekwoorden passen bij het boek?
grappig, spannend, verrassend, zielig
Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de uitgeverij om er een recensie over te schrijven
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Waarvoor worden de plaatjes gebruikt?
Om iets uit het verhaal duidelijker te maken
Wat vind je van de plaatjes? Passen ze bij de tekst?
De illustraties zijn in zwartwit en laten een paar scènes uit het verhaal zien. Zo krijg je een beeld hoe Ben, Ronnie, Marloes en Sandy er uit zien
Wat vind je leuk aan het boek?
Het is een spannend verhaal waarbij de kinderen er achter komen hoe hun meesters en juffen doen en praten als er geen kinderen bij staan
Wat vind je niet leuk aan het boek?
Geen idee
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Ik wil het afluisterapparaatje van Ben wel eens zien
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Nee
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Nee
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ik wil het boek misschien nog een keer lezen, Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen
Aan wie zou je dit boek aanraden?
Aan kinderen vanaf 10 jaar