Anke Kranendonk – Lynn 2.0

geplaatst in: ★★★★☆, 10+, recensie, recensieboek | 0

Anke Kranendonk – Lynn 2.0

Lynn maakt zich klaar voor de spannendste gebeurtenis van het jaar: het schoolkamp van groep acht. Maar er gebeurt al zoveel in haar leven. Ze krijgt - o nee toch - opeens van die rare vlinders in haar buik als ze aan Joeri denkt. Haar bikini is haar opeens te klein. En tot overmaat van ramp groeien haar tanden recht uit haar bovenkaak. Op kamp loopt alles uit de hand: het gekonkelfoes, het gekeet en het groepjesgedoe. Lynn weet niet goed wat ze met alle chaos aan moet. Ze wil gewoon Lynn zijn, maar dan nét iets leuker: Lynn 2.0!

Informatie over het boek
Anke Kranendonk - Lynn 2.0
Lemniscaat 2015
Bladzijden: 202
Leeftijd: 10+
Genre: school

 

Meer informatie

Meer informatie over dit boek (gewonnen prijzen, waar te koop en meer) en een overzicht van alle recensies

 

Mijn samenvatting

Mijn tanden groeiden scheef mijn bovenkaak uit. Ik voelde twee draculapuntjes in mijn tandvlees. Dus niet aan de onderkant waar normaal de tanden uit komen, maar aan de vóórkant. Ze waren de weg kwijt! Er was ruimte genoeg in mijn kaak, er waren laatst twee kiezen getrokken om plaats te maken voor die hoektanden. Het was een idee van mijn moeder en de tandarts. Dat het een belachelijk idee was, bleek dus op de dag dat ik op schoolkamp zou gaan. (blz. 7)

Lynn zit in groep 8 en gaat bijna op schoolkamp. Daar heeft ze heel veel zin in, totdat ze de dag van vertrek wakker wordt. Ze voelt opeens twee rare puntjes in haar mond. Zo ziet ze er verschrikkelijk uit! Het liefst wil ze nu niemand zien. Ze voelt zich al een tijdje raar. Ze is sinds kort verliefd op haar beste vriend Joeri.

We kochten een pakje dikke bubbelgum. Buiten trokken we het papier los en gooiden het in de fietstassen. Hoppa, alsof we veertien waren. De kauwgom stopten we in onze mond en zonder iets te zeggen kauwden we net zo lang totdat we bellen konden blazen. Hij één, en ik één. We bliezen ze op, gingen met onze hoofden iets naar voren, de bellen kwamen tegen elkaar aan, ze deukten een beetje in en klapten toen. We moesten lachen.
En toen was het er. Een soort bliksemschicht door mijn buik, die omhoog schoot via mijn slokdarm naar mijn keel, en naar beneden zakte naar mijn slap geworden knieën.
We gingen naar huis, zoals we altijd naar huis gingen: ‘Doei, laters, ik zie je.’
Op de fiets dacht ik voor het eerst van mijn leven aan hem. Thuis zat hij in mijn hoofd, daar had hij niet eerder gezeten. Voor het slapengaan bleef hij bij me, dat was nog nooit gebeurd, zo dichtbij op mijn eigen kussensloop. Ik zag zijn krulllen, zijn handen, zijn lang geworden bovenlijf dat boven zijn navel een beetje krom ging staan. Zijn fiets met de tassen, hoe hij met één hand het stuur vastpakte, de fiets omhoogtrok, zichzelf omdraaide en meteen op de fiets sprong. De manier waarop hij ‘latersss’ zei. Had hij dat ooit eerder zo gezegd? (blz. 13)

In de bus op weg naar schoolkamp zit ze naast Kim. Kim vindt dat Lynn aanstellerig doet tegen Joeri. Daarna zegt ze dat Joeri op haar is. Lynn weet niet hoe ze hierop moet reageren. Is het echt waar wat Kim zegt? Waarom heeft Joeri haar daar niets over verteld? Ze is blij als de bus bij stopt.

Met een sprong belandde ik in het zand vol dennennaalden. Iedereen riep door elkaar. Dat het een mooi gebouw was, dat er schommels waren, een trampoline, een uitkijkpost in de boom en heel veel bomen. ‘Ja duh,’ zei Marjorie, ‘we zijn in een bos.’
De drie Julia’s renden ogenblikkelijk naar de schommels, Natas, Kim en Anneloes kregen als eersten hun tassen en liepen ermee naar het grote terras. Hanneke ging achter hen aan. Marjorie hielp de chauffeur met de etensspullen uitladen. Prem zat al in een boom, Joeri rende achter zijn leren bal aan, Kim gilde dat hij dat goed kon en ging de eetzaal in, Zoë knoopte een gezellige zakdoek om haar hoofd, Fenne sprong naar een tak en slingerde eraan totdat hij afbrak. En als je denkt dat het een losgeslagen zooitje was, die school van ons, dan was dat niet zo. Wij waren doodgewoon christelijke basisschool De Wijnrank op kamp.
En in mijn schoenen zaten al wel honderd dennennaalden. (blz. 53)

Het schoolkamp is begonnen! Maar het is helemaal niet zo leuk als Lynn had gehoopt. Ze merkt dat ze dingen zegt en doet waar mensen raar op reageren. En ze bedoelt het helemaal niet slecht… Het lijkt wel alsof niemand haar begrijpt.

Er bestaan lichtschakelaars met een knopje, een soort hendeltje. Meestal zijn ze van metaal en komen ze in oude huizen voor, of op oude apparaten. Het pookje gaat van boven naar beneden of van links naar rechts.
Het leek alsof mijn hoofd vol met van die pookjes zat.
Het pookje Kim, Anneloes en Natasja bijvoorbeeld. Voortdurend dacht ik raar en onaardig over ze, terwijl ik dat niet wilde. Ik werd er zelf zo raar en onaardig van. Maar het leek alsof het pookje lam was, het schoot vanzelf naar de aan-stand. Die van onaardig.
En dan de knop ‘stomme dingen zeggen’. Die leek meer een zware hendel die door een dikke lelijke meneer bediend werd. Die man legde zijn handen om de pook en wachtte op het juiste moment om flink aan dat ding te gaan hangen, zodat ik weer iets totaal debiels zou zeggen.
‘Donder op, pookmeneer. Neem een baan als wisselwachter bij het spoor. Hang daar met je volle gewicht aan de hefboom om de trein de andere kant op te dirigeren. Maar niet in mijn hoofd!’ (blz. 60)

Zal het toch een gezellig schoolkamp worden? Komt Lynn er achter op wie Joeri verliefd is?

 

Mening over het boek

Recensie van Mathilde (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Als je het boek niet hebt uitgelezen: waarom niet? Wat vond je niet leuk aan het boek?

Wat vind je van het boek?
★★★★☆ – goed
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
grappig, realistisch, verrassend, zielig
Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de uitgeverij om er een recensie over te schrijven
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Nee
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Waarvoor worden de plaatjes gebruikt?

Wat vind je van de plaatjes? Passen ze bij de tekst?

Wat vind je leuk aan het boek?
Lynn is met haar klas (groep 8) op schoolklas. Ze is sinds kort verliefd op haar beste vriend en daarom voelt alles anders. Opeens zitten er allemaal vragen in haar hoofd en snapt ze zichzelf niet meer. Het is leuk om zo met Lynn mee te leven en denken.
Wat vind je niet leuk aan het boek?
Geen idee
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Ik wil Lynn ontmoeten. Ze lijkt me een leuk meisje en dan wil ik wel zien waar ze met haar klas op schoolkamp was.
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Het geeft een goed beeld van wat er gebeurt als je puber wordt. Opeens ga je over van alles nadenken en lijkt het leven veel moeilijker te worden. Het verhaal is realistisch, herkenbaar, maar ook grappig
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Nee
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Kun je dan een voorbeeld geven van moeilijke woorden? Wat heb je gedaan toen je deze woorden tegenkwam?

Wil je het boek nog een keer lezen?
Ik wil het boek misschien nog een keer lezen, Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen
Aan wie zou je dit boek aanraden?
Aan iedereen vanaf een jaar of tien

 

Ikvindlezenleuk heeft dit boek van uitgeverij Lemniscaat gekregen

 

Tip

Ben je op zoek naar meer informatie over de schrijver, illustrator en/of vertaler? Veel van deze boekenmakers hebben een eigen website. Daarnaast vind je meer informatie op de websites van de uitgeverijen en op de websites van Jeugdbibliotheek, Jeugdliteratuur.org, Leesfeest, Literatuurplein
Succes!

Geef een reactie

Onzinreacties en spam worden natuurlijk niet geplaatst... Je e-mailadres wordt niet zichtbaar op de website