Jandy Nelson – Ik geef je de zon (2e recensie)

Jude en haar tweelingbroer Noah zijn op hun 13e onafscheidelijk, ondanks hun uiteenlopende karakters. Noah is introvert, tekent de hele dag en is in stilte verliefd op de buurjongen, terwijl Jude van de rotsen in zee springt, knalrode lippenstift draagt en genoeg praat voor hen allebei. Maar na een tragische gebeurtenis groeien Noah en Jude steeds meer uit elkaar. Drie jaar later spreken ze elkaar amper nog en lijkt hun band onherstelbaar beschadigd. Dan ontmoet Jude een eigenwijze, vreemde maar knappe jongen, die haar voorstelt aan iemand die haar hele leven (en dat van Noah) opnieuw omgooit. Het verhaal waarin de tweeling dertien is wordt door Noah verteld. De jaren daarna door Jude. Wat Noah en Jude zich niet realiseren is dat ze allebei maar de helft van het verhaal hebben, en dat hun wereld pas weer compleet zal zijn als ze elkaar terug weten te vinden.

Informatie over het boek
Schrijver: Jandy Nelson
Titel: Ik geef je de zon
Uitgeverij: Blossom Books
Jaartal: 2015
Bladzijden: 240
Vertaler: Aimée Warmerdam
Genre: psychologisch verhaal
Leeftijd: 15+
Wil je meer informatie weten over dit boek (bv. of er een film van is) en de andere recensies lezen? Klik dan op de oranje knop

Meer recensies over dit boek

Mening over het boek

Recensie van Anne (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Nee
Wat vind je van het boek?
★★★☆☆ – gemiddeld
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Andere mensen zeiden dat het een leuk boek is
Welke steekwoorden passen bij het boek?
interessant, lang
Hoe kom je aan het boek?
Geleend bij de bibliotheek
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Nee
Wat vind je leuk aan het boek?
Er staan mooie quotes in het boek.
Wat vind je niet leuk aan het boek?
Ik vind het boek erg langdradig.
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Ik zou graag Noah willen ontmoeten en samen de kunstwerken van Jude willen bekijken.
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Ik geef je de zon.. Een boek dat veel voorbij komt op social media en waar veel reclame voor wordt gemaakt. De uitgevers zijn (natuurlijk) helemaal fan van het boek en ik zie regelmatig vele positieve dingen voorbij komen van boekverkopers, lezers en boekbloggers. Daarom wilde ik dit boek ook lezen en reserveerde hem meteen bij de bibliotheek! Dat was op 17 april…. kort geleden kreeg ik eindelijk de melding dat ik hem op kon halen en begon ik met het lezen van dit boek! Ik moest erg inkomen in het verhaal, maar een vriendin vertelde me dat ik door moest lezen en het verhaal vanzelf beter zou worden.

Wat bijzonder is in dit verhaal is dat je leest over de tweeling Jude en Noah. Dat is niet zo gek.. Maar je leest hun verhaal vanuit verschillende levensfasen. Het verhaal van Jude speelt zich af op haar zestiende en Noah is 13 in zijn verhaal.De schrijfster heeft een hele mooie, kunstige maar soms ook verwarrende manier van schrijven! Tijdens het lezen kwam ik een aantal hele mooie quotes tegen die het lezen echt leuker maakte! Ik heb deze quotes ook meteen opgeslagen om er nog eens wat mee te doen! Noah maakte regelmatig denkbeeldige schilderijen en die zag ik ook echt voor me! Ik kon me tijdens het lezen heel goed in Noah verbeelden en kreeg door het ‘kijkje in zijn hoofd’ zin om zelf aan de slag te gaan en meer te gaan tekenen/schilderen of andere creatieve dingen te doen en doe dat nu ook! Onderstaande ‘poster’ maakte ik aan de hand van een quote uit het boek. Een andere quote waar ik ook nog wel wat mee zou willen doen is: ‘Je moet wel oog hebben voor wonderen, anders worden het geen wonderen.’

Eerder schreef ik in een recensie dat ik boeken met niet te lange hoofdstukken prettig vind. Dit zorgt ervoor dat ik ergens ‘naartoe’ kan lezen. Dit boek heeft lange hoofdstukken wat ervoor zorgt dat ik soms niet goed wist wat een goede plek in het verhaal was om te stoppen. Dit hoeft niet storend te zijn voor iedere lezer, maar als je net als ik van hoofdstukken in een boek houdt kan dit lastig zijn.

Ik heb langer dan normaal over dit boek gedaan, dat viel zelfs mijn moeder op, ik vond het moeilijk om dit boek op te pakken en er een eind in te lezen. Ondanks dit feitje is het wel een boek waar ik tijdens het lezen over heb nagedacht en nu, na het lezen nog steeds regelmatig mee bezig ben. Hoe verder ik in het boek kwam hoe beter het werd, de puzzelstukjes vielen op hun plek en ik ging steeds meer van de personen in het boek houden! Als ik terugkijk op het verhaal ben ik blij dat ik het gelezen heb maar heeft het jammer genoeg geen diepe indruk op mij achter gelaten zoals andere boeken wel gedaan hebben. Ik moet zeggen dat door het lezen van dit boek en het interview met Jandy Nelson in de BlossomBooks Glossy, ik toch ook wel nieuwsgierig ben geworden naar haar andere boek en deze tijdens het schrijven van deze post ook maar het gereserveerd bij de bibliotheek!
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Moeilijk
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Kun je dan een voorbeeld geven van moeilijke woorden? Wat heb je gedaan toen je deze woorden tegenkwam?
Er zitten een aantal lastige woorden in het boek. Ik heb erover heen gelezen en heb niet de betekenis opgezocht.
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen
Aan wie zou je dit boek aanraden?
Aan de wat oudere jongeren.

Recensies

Heb jij dit boek gelezen? Of een ander leuk boek? Klik op de oranje knop en vul het vragenformulier in
Dat is alles wat jij hoeft te doen om een recensie te schrijven...

Schrijf zelf een recensie

Tip

Ben je op zoek naar meer informatie over de schrijver, illustrator en/of vertaler? Veel van deze boekenmakers hebben een eigen website. Daarnaast vind je meer informatie op de websites van de uitgeverijen en op de websites van Jeugdbibliotheek, Jeugdliteratuur, Leesfeest, Literatuurplein

•
  •
  •