Corien Oranje & Cees Dekker – Het geheime logboek van topnerd Tycho (1e recensie)
Brandalarm, rondvliegend glas en een grote krater op de plek waar eerst het fietsenhok stond. Het is een zootje op Tycho’s school! Was het echt een stuk ruimtepuin dat uit de lucht kwam vallen? Tycho’s oom, die alles weet van sterren en planeten, denkt van wel. Hij komt op school vertellen over het heelal, en over de oerknal. Tot verontwaardiging van een paar ouders die zeggen dat er nooit is oerknal is geweest. Wie heeft er gelijk? Tycho en zijn klasgenoten besluiten zelf op onderzoek uit te gaan om uit te zoeken hoe het zit met de oerknal en met de evolutie. Want als God alles heeft gemaakt – dan is het alleen maar cool om meer te ontdekken over hoe hij dat gedaan heeft! minder
Over het verhaal
Eerst hoorde ik een fluitend geluid, net als in een tekenfilm, zoals wanneer Bugs Bunny uit de lucht komt vallen. En toen dus die knal. Het was niet zomaar een onweersknal of een oudjaarsknal, een driedubbele strijker of zo, nee, dit was een supergigahardebengbangdreundewereldvergaatknal!! Die nog erger werd omdat de ramen sprongen en het glas op de grond viel. En omdat alle meisjes gilden. En omdat Matteo (die altijd zit te wippen) van zijn stoel viel en per ongeluk ook de tafel mee trok.
‘Een bom!’ riep Luuk.
‘Woo hee!’ schreeuwde Tom. ‘Carbid! Ze zijn aan het carbidschieten.’
‘Brand!’ riep Florentine. Dat was natuurlijk onzin, want er was geen vuur te zien, alleen maar rook en stof en allemaal glasscherven die knerpten onder je voeten, maar alle meisjes gilden nu nog harder, en Anna riep: ‘Ik heb bloed! Meester! Ik heb bloed aan mijn hand!’
‘Ik heb glas in mijn haar!’
Matteo was alweer overeind gesprongen. ‘Kijk!’ riep hij. ‘Kijk nou naar het fietsenhok!’
Ik rende naar het raam om te kunnen kijken. Woow. Het fietsenhok lag plat. (blz. 13)
Bij Tycho op school is een meteoor naar beneden komen vallen. Het fietsenhok is helemaal plat. De oom van Tycho weet alles over sterren en planeten en komt op school hierover vertellen. Hij vertelt ook over de oerknal, waardoor de aarde is ontstaan. De volgende dag staan er boze ouders in de klas.
Toen ik vanmorgen op school kwam, stond de vader van Luuk in de klas. En de moeder van Ester. En de moeder van Tom. Ze stonden druk te praten met meester Jan Jaap, en de armen van Esters moeder zwaaiden door de lucht. Toms moeder had rooie vlekken in haar nek, en de vader van Luuk klonk niet al te vriendelijk.
‘Komen ze ook voor de mensenbieb?’ vroeg ik aan Sjoerd.
Sjoerd wist het niet. Ik vroeg het aan Christi. Die wist het ook niet.
‘Ik ga het wel even uitzoeken,’ zei ik. Ik haalde een zakdoekje uit mijn zak, deed net of ik mijn neus snoot, en liep toen langzaam met mijn zakdoek naar de prullenbak, om te kunnen horen waar ze het over hadden.
‘Ik ben geschokt!’ zei de moeder van Tom. ‘Echt geschokt.’
‘Ik dacht dat dit een christelijke school was!’ zei de vader van Luuk.
‘Dat dacht ik ook,’ zei de moeder van Ester. ‘Ik dacht dat ik mijn kinderen hier met een gerust hart naartoe kon sturen.’
Oei. Wat was er voor verschrikkelijks gebeurd? Had meester Jan Jaap soms per ongeluk een kind geslagen? Was er een fiets gestolen? Waren de citotoetsen gejat?
‘Maar dan komt mijn zoon dus ineens thuis met verhalen over een oerknal,’ ging Toms moeder verder.
‘Precies!’ zei de moeder van Ester. ‘En over miljarden jaren. Terwijl we daar niks vanaf weten.’
‘In de Bijbel staat duidelijk dat God alles heeft gemaakt! Het hele heelal en alles. Gewoon, in zes dagen! En komt er ineens zo’n geleerde meneer die denkt dat ie alles weet en die zegt: nee, het was niet in zes dagen, dat kan niet, het was in tien miljard jaar.’ (blz. 45)
Meester Jan Jaap vraagt de dominee om op bezoek te komen in de klas. De leerlingen vragen de dominee hoe de aarde is ontstaan, door God gemaakt of door de oerknal. De dominee vertelt dat hij het eigenlijk niet weet. In de Bijbel staat dat God de wereld in 6 dagen heeft gemaakt, maar deze verhalen zijn door mensen geschreven. Dus of alles echt zo is gebeurd weet hij ook niet zeker.
Meester Jan Jaap besluit om samen met de leerlingen op onderzoek uit te gaan. Hij organiseert een schoolkamp waarbij ze van alles leren over planeten, sterren en de aarde.
‘Het is niemands schuld!’ zei meester Jan Jaap. ‘Oké, nou ja, het is eigenlijk mijn schuld. Kijk, ik ben maar een simpele leerkracht. Ik heb geen verstand van sterren en planeten en van hoe oud alles is. En toen dacht ik, dan nodigen we de dominee uit. Maar die wist het ook niet.
Ik weet niet of het waar is, die oerknal. Misschien is het wel niet waar. Misschien heeft God wel in één keer alles gemaakt, zesduizend jaar geleden. Dat kan ie best. Maar aan de andere kant, God kan alles ook gemaakt hebben met een oerknal.
Ik zat bij mezelf te denken: hoe komen we daarachter?
Nou, ik had het er dus over met meester Wim, en die zei: “Maar we zitten hier op een school. Die kinderen zijn hier om dingen te leren. Waarom gaan jullie het niet gewoon onderzoeken!”
Meester sloeg met zijn vuist in zijn linkerhand. ‘En ik dacht: dat doen we! We gaan gewoon zelf op onderzoek uit. We gaan kijken of we er zelf achter kunnen komen.’
‘Maar stel je voor dat we ontdekken dat er echt een oerknal is geweest!’ zei Florentine. Ze klonk een beetje ongerust.
‘Dan is dat toch prachtig!’ zei meester. ‘Dan hebben we wat ontdekt over de natuur. Over hoe God alles gemaakt heeft.’ (blz. 71)
Wat gaan de leerlingen voor leuke opdrachten doen? Zal de klas van Tycho er achter komen hoe de aarde is ontstaan?
Voorleesfragment
Bij dit boek is een voorleesfragment gemaakt. Klik op het plaatje hieronder om het begin van het boek te horen.Of klik hier om naar mijn YouTube-kanaal te gaan.
Mening over het boek
Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Wat vind je van het boek?
★★★★☆ – goed
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk, Andere mensen zeiden dat het een leuk boek is
Welke steekwoorden passen bij het boek?
fascinerend, grappig, romantisch, verrassend, zielig
Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de uitgeverij om er een recensie over te schrijven
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Waarvoor worden de plaatjes gebruikt?
Om iets uit het verhaal duidelijker te maken
Wat vind je van de plaatjes? Passen ze bij de tekst?
De illustraties worden gebruikt bij de informatieve stukjes. Ze laten dan iets zien wat in de tekst verteld wordt
Wat vind je leuk aan het boek?
Tycho en zijn klas gaan op uitzoeken of de oerknal heeft bestaan en hoe dat dan zit met het scheppingsverhaal van God
Wat vind je niet leuk aan het boek?
Weet ik niet
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Ik wil de dominee ontmoeten, omdat mij dat een vriendelijke man lijkt waar je ook een goed gesprek mee kunt hebben
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Het is een leuk boek over een moeilijk onderwerp. Sommige mensen zeggen dat God de aarde in 6 dagen heeft gemaakt, andere mensen zeggen dat de aarde is ontstaan door de oerknal. Vaak zijn deze mensen het helemaal niet eens met elkaar en vinden ze dat alleen zij gelijk hebben. In dit boek komen beide soort mensen in het verhaal voor. De meester zorgt ervoor dat de kinderen zelf op zoek gaan naar het antwoord. Het verhaal is leuk om te lezen en tussendoor staan er ook allemaal weetjes over planeten, sterren en de aarde.
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Weet ik niet
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ik wil het boek misschien nog een keer lezen, Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen
Aan wie zou je dit boek aanraden?
Aan iedereen van 10 jaar die meer willen weten over hoe de aarde is ontstaan