Kim Houtkamp – Spiegelwoud (Spiegelkinderen 1)

Kim Houtkamp – Spiegelwoud (Spiegelkinderen 1)

De onopvallende Melissa is best tevreden met haar leven als middelbare schoolstudente. Samen met haar beste en enige vriendin, Naomi, geniet ze van een pauze in de zon. Dan stapt haar stoere tweelingzus op haar af. Debbie heeft een plan. ’s Nachts het kerkhof op sluipen om een standbeeld te gaan bekijken dat magisch zou zijn. Haar vriendengroep is er al voor in. Mede dankzij het enthousiasme van de knappe Kevin, gaat Melissa met hen mee. Naomi protesteert, maar ze lijkt vastberaden. Samen met Alex, een hippe nerd, en Sophie, Kevins onzekere zusje, gaan ze die nacht naar de oude kerk van Gemert om hun plannetje uit te voeren. De schok is groot wanneer het standbeeld inderdaad magisch blijkt te zijn. In een flits verdwijnt het nachtelijke kerkhof en maakt plaats voor een zonovergoten grasveld. Het uitzicht in adembenemend en overal vinden ze vreemde planten. Wat ze niet weten is dat hun komst opgemerkt is en absoluut niet gewaardeerd wordt. Tijdens hun queeste om thuis te komen, ontdekt het vijftal een bijzondere wereld vol magie en fantasy wezens. Ze maken nieuwe vrienden, maar ook evenveel nieuwe vijanden en ontdekken dat hun aanwezigheid meer teweeg brengt dan ze kunnen bevatten. Als Melissa dan ook nog een jongen ontmoet die ze van een kort visioen herkent, weet ze zeker dat ze nog maar het topje van de ijsberg kan zien.

Informatie over het boek
Schrijver: Kim Houtkamp
Titel: Spiegelkinderen
Serie: Spiegelwoud #1
Uitgeverij: Zilverspoor
Jaartal: 2015
Bladzijden: 252
Genre: sprookjes
Leeftijd: 12+
Wil je meer informatie weten over dit boek (bv. of er een film van is) en recensies lezen? Wil je dit boek toevoegen aan jouw wil-ik-lezen-lijst? Klik dan op de oranje knop

Meer informatie & recensies over dit boek

Luister naar het begin van dit boek...


Het schelle geluid van de schoolbel kondigde de lunchpauze aan. Er brak chaos uit in het klaslokaal. Mevrouw Bosveld riep nog iets over het huiswerk dat ze net opgegeven had, maar ze kwam niet boven het gestommel en enthousiaste geklets van haar leerlingen uit. Iedereen had haast om weg te komen. Melissa stopte vlug haar boek in de tas. Geschiedenis was best interessant, maar ze vond de lessen vreselijk saai. Het ging de hele tijd over oorlogen en beroemde krijgsheren en keizers. Nooit eens over het dagelijkse leven van het gewone volk. En dan al die jaartallen! (blz. 5)

Tijdens de pauze komt Debbie, de tweelingzus van Melissa, naar haar toe. Ze vraagt of ze ook geschiedenis hebben gehad die dag. Mevrouw Bosveld heeft bij haar klas namelijk verteld over een magisch beeldhouwwerk dat sinds kort op het kerkhof van de Sint Jan staat. Samen met haar vrienden gaat ze hier vannacht naar kijken, want de magie van het beeld kan alleen ‘s nachts gebruikt worden. Ze wil dat Melissa meegaat. Die heeft daar helemaal geen zin in, maar laat zich uiteindelijk overhalen. Diezelfde avond zitten ze bij het kerkhof te wachten tot iedereen er is. Als alle vijf aanwezig zijn gaan ze op zoek naar het beeld.

Terwijl ze rond dwaalde kreeg ze het gevoel dat ze een blok ijs had ingeslikt. Het lag koud en pijnlijk in haar maag.
Ze registreerde pas laat dat ze het beeld had gezien waar mevrouw Bosveld over had verteld. Ze had er nooit een plaatje van gezien en ze zag het minder goed omdat ze geen zaklamp bij zich had, maar toch herkende ze het. Zover het zichtbaar voor haar was, had haar geschiedenislerares het perfect omschreven. Het was een engel van een grijze steensoort waar witte aderen door liepen. Het was ongeveer 1 meter 80 hoog, schatte ze. Gedetailleerde vlechten hingen over de smalle stenen schouders. Ze liet haar vingers eroverheen glijden. Het reliëf was vloeiend en het materiaal was glad en akelig warm.
Melissa keek even vreemd naar haar vingertoppen die nog nagloeiden van de aanraking, en rende zo geruisloos als ze kon weg om de rest te halen. (blz. 32)

Als ze het beeld aanraken gebeurt er iets vreemds. Het donker verdwijnt en het wordt opeens ontzettend licht. En dan verdwijnt alles. Als ze even later wakker worden blijken ze in een andere wereld te zijn. Ze zijn vlakbij een bos. Ze lopen een stukje om te kijken waar ze zijn en of ze weer terug naar huis kunnen. Ze ontmoeten een man met zijn hond. Hij heeft een kar bij zich. Hij is koopman en onderweg naar de grote stad. De kinderen mogen met hem mee. Maar als ze bij de stad aankomen laat hij hen arresteren.

Nog nooit had Melissa zich zo ongemakkelijk en klein gevoeld. Onder dreiging van een wapen liep ze door onbekende straten en werd aangestaard door misschien wel honderden nieuwsgierige mensen. Voorzichtig bekeek ze hun kleding en gezichten. De mannen droegen katoenen broeken en shirts in aardetinten. Enkele duwden houten kruiwagens vol kratten of tonnen. Anderen hadden stokken op hun schouders rusten waar klein wild of vis aan bungelde. Alle vrouwen droegen simpele jurken met schorten. Ze droegen manden met voedsel, textiel of kleine voorwerpen zoals kammen en kaarsen. Hun haren waren lang en gevlochten. Sommigen duwden kinderen achter zich om ze te beschermen tegen de onverwachte dreiging. Ze keken hen wat verward aan, alsof ze niet snapten waar zij, vijf bange kinderen, gevangen waren genomen. (blz. 75)

Het lijkt alsof iedereen bang voor hen is. Hoe komt dat? Wat gebeurt er allemaal? Hoe komen de vijf jongeren weer thuis?

Mening over het boek

Recensie van Mathilde (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Wat vind je van het boek?
★★★☆☆ – gemiddeld
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Ik vond de tekst op de achterkant leuk, Andere mensen zeiden dat het een leuk boek is
Welke steekwoorden passen bij het boek?
avontuurlijk, geheimzinnig, spannend
Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de uitgeverij om er een recensie over te schrijven
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Nee
Wat vind je leuk aan het boek?
Ik vind het leuk dat ze naar een andere wereld reizen
Wat vind je niet leuk aan het boek?
Ik vind het vreemd dat Melissa in haar eigen wereld een onopvallend meisje is, maar dat zij de leidersrol heeft en neemt in de andere wereld. Dat vind ik onlogisch, want het past niet bij haar karakter
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Nee
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Dit is het eerste deel van een serie
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Kun je dan een voorbeeld geven van moeilijke woorden? Wat heb je gedaan toen je deze woorden tegenkwam?
vlegel, wicht, schanddaad
Het zijn ouderwetse woorden en ik denk dat de meeste jongeren deze woorden moeten opzoeken
Wil je het boek nog een keer lezen?
Nee, ik wil het boek niet nog een keer lezen
Aan wie zou je dit boek aanraden?
Aan jongeren vanaf 12 jaar die houden van een verhaal dat zich in een andere wereld afspeelt

Recensies

Heb jij dit boek gelezen? Of een ander leuk boek? Klik op de oranje knop en vul het vragenformulier in
Dat is alles wat jij hoeft te doen om een recensie te schrijven...


Schrijf zelf een recensie

Tip

Ben je op zoek naar meer informatie over de schrijver, illustrator en/of vertaler? Veel van deze boekenmakers hebben een eigen website. Daarnaast vind je meer informatie op de websites van de uitgeverijen en op de websites van Jeugdbibliotheek, Jeugdliteratuur, Leesfeest, Literatuurplein

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

2 Responses

  1. Mathilde / ikvindlezenleuk

    waarom vind je het een raar boek?

Geef een reactie