Tonke Dragt – De zevensprong (3e recensie)
Over het verhaal
Het was drukkend heet, al stonden de ramen open, evenals de deur naar de gang. De kinderen waren een uur lang doodstil geweest, waarschijnlijk meer door de warmte dan door de boetpredikatie waar de meester de middag mee begonnen was. Nu waren ze bijna allemaal klaar met de langdradige les die ze hadden moeten overschrijven uit hun taalboek. De rust begon te verdwijnen – er klonk gefluister, een kuchje, onderdrukt gegiechel, geschuifel van voeten, gekraak van banken, geritsel van papier.
Frans van der Steg, die aan zijn tafel op het podium zat, keek verstoord op. Zijn strenge blik maakte echter weinig indruk, misschien ook omdat zijn bril op de punt van zijn neus was gezakt. Maar hij zei niets; hij had er gewoon geen zin in. (blz. 7)
Meester Frans werkt sinds kort op een dorpsschool. Hij geeft les aan de vijfde klas (dat heet nu groep 7). Elke dag tijdens het opruimen, aan het einde van de middag, vertelt hij een verhaal. Hij doet alsof hij allemaal spannende avonturen heeft beleefd. Maar vandaag is hij moe en hij heeft geen zin om een verhaal te vertellen. Hij vertelt de klas dat hij niets te vertellen heeft, omdat hij een brief verwacht…
Een bliksemflits verblindde hem even en een ogenblik later dreunde er een geweldige donderslag.
Als dat maar nergens is ingeslagen, dacht hij.
Meteen daarna klonken er andere geluiden – ramen rammelden, deuren klapperden en sprongen open.
‘Wat is dat nou!’ zei Frans en hij snelde de gang in.
Een windvlaag kwam hem tegemoet; de voordeur was opengewaaid. De koperen lantaarn in de hal zwaaide heen en weer en grillige schaduwen dansten op de muren. Regen striemde in Frans’ gezicht terwijl hij de deur met enige moeite dichtdeed. Toen pas zag hij dat er een brief op de mat lag. Hij raapte die op; de envelop was vochtig en de letters erop waren gevlekt. Toch las hij er duidelijk zijn eigen naam en adres uit. (blz. 13)
In de brief staat dat Frans op gesprek mag komen bij iemand die Gr… Gr… heet. In de brief staat dat Frans gereageerd heeft op een advertentie voor een gouverneur, een onderwijzer voor bij iemand thuis. Maar dat heeft Frans helemaal niet gedaan. Maar hij is wel nieuwsgierig geworden. De volgende avond komt er een zwarte koets voor hem en hij besluit mee te gaan. Maar Frans wil wel weten waar hij naartoe gebracht wordt. De koetsier geeft geen antwoord en bij de Zevensprong krijgen ze ruzie. Frans stapt uit en de koets rijdt weg.
Voor hem stond de wegwijzer; zeven richtingen wees die aan. Uit een van de wegen was hij net gekomen, een tweede weg ging naar de stad. Daar had hij gisteren met de Brozem gereden; ook het spoor van de bromfiets was duidelijk te zien. De sporen van de koets waren veel dieper; deze was de derde weg ingeslagen, die volgens de wijzer naar het dorp Roskam leidde. De vierde weg ging naar Langelaan, de vijfde was heel smal en die arm van de wegwijzer was alleen maar bloedrood geverfd. De zesde weg voerde naar ‘Kruidenhof’, en een zevende weg was er niet.
Frans telde ze nog eens – ja, er waren maar zes wegen. De zevende arm van de wegwijzer wees naar de bouwval. Er had een bord gestaan, maar de meeste letters waren uitgewist. Het begon met een T… nee, niet Toereloer… Achter de T las hij een R en hij ontcijferde op nog twee P’s en een S aan het eind.
‘Ik begrijp niet waarom een zessprong Zevensprong wordt genoemd,’ zei hij tot zichzelf. (blz. 33)
Een paar dagen later komt Frans toch bij Gr… Gr… voor een gesprek. Hij wordt aangenomen als onderwijzer voor Geert-Jan. Die is volgens zijn oom te zwak om naar school te gaan. Frans spreekt af om twee middagen in de week langs te komen. Dit blijkt het begin van een spannend en mysterieus avontuur te zijn. Is Geert-Jan echt zo zwak? Wat is er aan de hand in het kasteel waar Geert-Jan woont? Waarom heeft de Zevensprong maar zes wegen? Wat vinden de kinderen uit klas vijf van dit avontuur?
Voorleesfragment
Bij dit boek is een voorleesfragment gemaakt. Klik op het plaatje hieronder om het begin van het boek te horen.Of klik hier om naar mijn YouTube-kanaal te gaan.
Mening over het boek
Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Wat vind je van het boek?
★★★★☆ – goed
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk, Ik heb al andere boeken van deze schrijver gelezen, ik heb het boek gelezen voor de Tonke Dragt Leesmarathon
Welke steekwoorden passen bij het boek?
avontuurlijk, geheimzinnig, grappig, spannend, verrassend
Hoe kom je aan het boek?
Zelf gekocht
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Waarvoor worden de plaatjes gebruikt?
Om iets uit het verhaal duidelijker te maken
Wat vind je van de plaatjes? Passen ze bij de tekst?
Er staan zwartwittekeningen tussen de tekst. Ze zijn gemaakt door Tonke Dragt en ze passen goed bij de tekst.
Wat vind je leuk aan het boek?
Het is een spannend en mysterieus verhaal
Wat vind je niet leuk aan het boek?
Geen idee
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Ik wil het Trappenhuis wel in het echt zien. Lijkt me een fascinerend gebouw!
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Van dit boek is in het begin van de jaren 80 ook een tv-serie gemaakt. Die vond ik geweldig!
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Kun je dan een voorbeeld geven van moeilijke woorden? Wat heb je gedaan toen je deze woorden tegenkwam?
boetpredikatie, mistroostig
Ik ben gewoon door gegaan met lezen
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ja, ik wil het boek nog een keer lezen, Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen
Aan wie zou je dit boek aanraden?
Aan kinderen vanaf 10 jaar