Het Kleintje Schoolalfabet (1e recensie)

Volwassenen praten er al tijden over, maar wie weet het best wat goed is voor de schoolgaande kinderen? Juist, de kinderen zelf! In deze speciale en unieke uitgave van de Alfabetboeken krijgen ruim 60 jonge meemakers uit het hele land, in de leeftijd van 9 tot 13 jaar, het podium. Zij delen hun ontroerende, grappige, boeiende en bovenal waardevolle verhalen over school en onderwijs in woord en beeld. Van rekenen tot thuisonderwijs, van dyslexie tot juf & meester, van huiswerk tot pesten. Alles wat volgens deze jonge 'deskundigen' op school gebeurt, wordt besproken in dit boek. En als toegift geven meer dan 20 bekende Nederlanders antwoord op vragen over school, die zijn gesteld door de jonge meemakers. Lees en beleef het onderwijs van nu, door de ogen van de kinderen van nu. Het KLEINTJE Schoolalfabet is van A tot Z het meest complete en inspirerende boek over onderwijs van 2017.

Boekinformatie
Schrijver: onbekend
Titel: Het Kleintje schoolalfabet
Uitgeverij: De Alfabetboeken
Jaartal: 2017
Bladzijden: 248
ISBN: 9789492269010
Genre: zonder genre
Leeftijd: 8+
knop meer info over boek

Het verhaal in het kort

Wij krijgen veel tijd voor lezen. De bovenbouwleerlingen mogen tutorlezen met kinderen uit andere groepen. Ik vind dat geweldig om te doen, want je helpt er kinderen mee.
Mijn vriendin heeft dyslexie en daar wordt goed rekening meegehouden. Onze school geeft makkelijker boeken op hun eigen niveau. We hebben een schoolbibliotheek. Ik mocht mee naar de boekhandel om de boeken uit te zoeken omdat ik als beste lees van de klas en goed weet welke boeken leuk zijn. Ik werk ook in de schoolbibliotheek.
Elk jaar hebben we een voorleeswedstrijd voor de middenbouw en bovenbouw. Ik heb 3 keer meegedaan en 1 keer gewonnen van de middenbouw.
Ik vind het voorlezen vooral leuk omdat je er leuke stemmetjes bij kan doen en er leuke gezichten bij kan trekkenop bijvoorbeeld grappige of spannende momenten om zo iemand mee te nemen in het verhaal. (verhaal van Esmée) (blz. 12)

Dit boek gaat over school. Zestig kinderen hebben in korte stukken tekst verteld wat ze van dingen op school vinden. Bij elke letter van het alfabet werd een onderwerp gekozen. Het boek begint met ‘ABC’, en dan ‘buitenspelen’ en ‘computer’. Zo gaat het alfabet allerlei onderwerpen af.

Ik vind buitenspelen leuk. Ik vind het leuk omdat je eindelijk je benen mag strekken en lekker beweegt. Ik vind het altijd wel leuk, waar we ook spelen, bij het basketbal of bij het voetbalveld. Bij het basketbalveld voetballen ze wel altijd, dat vind ik jamemr, maar soms voetbal ik wel mee. Bij het klimrek doe ik meestal met de andere klas mee met man overboord, dat doen zij meestal namelijk. Als ze dat niet doen, dan verveel ik me dan gaan ik en mijn vriend altijd een beetje praten en klimmen, maar dan doen we niet echt iets. Ik vind het jammer dat we heel weinig tijd hebben om buiten te spelen. We mogen alleen in de ochtend maar 20 minuten buitenspelen. Op dinsdag hebben we gym in de ochtend en fietsen we naar de gymzaal, we spelen dan niet buiten. (verhaal van Reinout) (blz. 21)

Tussendoor staan korte interviews met bekende Nederlanders, zoals Paul van Loon, en Paul de Leeuw. De illustraties zijn ook door kinderen gemaakt.

Mening over het boek

Recensie van Mathilde (ouder dan 18 jaar)
1. Wat vind je van het boek?
★★★☆☆
2. Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
ik heb het boek van de uitgeverij gekregen om er een recensie over te schrijven
3. Welke steekwoorden passen bij het boek?
fascinerend, grappig, interessant, realistisch
4. Staan er tekeningen in het boek? Wie heeft ze gemaakt?
De illustraties zijn gemaakt door kinderen tussen 9 en 13 jaar
5. Wat vind je van de tekeningen? Passen ze bij het verhaal?
De illustraties laten dingen zien die met school te maken hebben

6. Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemakkelijk
7. Waar gaat het verhaal over?
In dit boek wordt in 26 letters (en meerdere stukjes tekst per letter) door kinderen verteld over school en wat ze daarvan vinden
8. Wie is de hoofdpersoon?
Er is geen hoofdpersoon
9. Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Nee
10. In welke tijd speelt het verhaal zich af?
Nu
11. Waar speelt het verhaal zich af?
Alle tekst gaat over school
12. Waarom moeten andere kinderen dit boek lezen?
Dit boek laat zien hoe kinderen denken over verschillende onderwerpen die met school te maken hebben
13. Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Nee
14. Wil je het boek nog een keer lezen?
Weet ik niet

.

Geef een antwoord