boekomslag Dominique Demers - De nieuwe juf (De avonturen van juffrouw Charlotte 1)

Juffrouw Charlotte is anders dan alle andere leraren. Ze heeft iets weg van een vogelverschrikker en wordt ervan verdacht een buitenaards wezen te zijn. Ze babbelt vrolijk tegen de kiezelsteen die ze op haar hoofd bewaart en komt op een dag naar school met een kruiwagen vol spaghetti. De directeur van de school vindt haar manier van lesgeven maar niets en ziet haar het liefst vertrekken. Op de leerlingen heeft ze echter een heel ander effect. Aan hen de taak om de volwassenen ervan te overtuigen dat juffrouw Charlotte toch echt moet blijven.

knop meer info over boek

Over het verhaal

Meesters en juffen lopen heel snel. Ze hebben altijd haast. Hun hakken gaan van klik-klak! Klik-klak! Klik! in de gang. Die ochtend was anders. Onze nieuwe juf leek de tijd te nemen. We hoorden twee of drie kleine tik-tikjes. Toen niets. Alsof onze nieuwe juf in de gang stond te treuzelen in plaats van dat ze opschoot.
In de klas was het stil. Je kon een erwtje over de grond horen rollen. We waren allemaal zo ontzettend nieuwsgierig naar de nieuwe juf. We hadden het de hele week al nergens anders over. Niemand wist hoe deze geheimzinnige persoon uit een andere stad eruit zou zien. Onze oude juf kreeg een baby. Ze was nu weg om op haar grote ronde buik te gaan passen. (blz. 11)

Het duurt een hele tijd voordat de nieuwe juf het lokaal binnen loopt. Maar ze zegt helemaal niets. Ze gaat achter haar bureau zitten, doet haar hoed af en haalt een steen uit haar haar. Dan begint ze te praten, maar niet tegen de klas. Ze praat tegen haar steen… De klas heeft al snel door dat juffrouw Charlotte geen doorsneejuf is. De dagen erna mogen de leerlingen zelf onderwerpen aandragen waar ze wat mee willen doen. Ze moeten ‘s ochtends wat verplichte dingen doen, maar daarna wordt het leuk in de klas.

‘We wilden allemaal weten wat de specialiteit van juf Charlotte was. Ze móést wel een buitengewoon talent hebben, of geheimzinnige krachten, maar niemand durfde het haar te vragen. Vorige week donderdag hield ik het niet meer uit en vroeg ik het. Het was heel lang stil. Toen begon juf Charlotte te praten.
Het was nog veel mooier dan in onze stoutste dromen. Ik had nooit geloofd dat woorden zo veel met je konden doen.
Eerst vertelde ze ons een griezelverhaal. Een paar minuten lang verdween het klaslokaal. We werden meegevoerd naar een donker kerkhof waar het krioelde van de zombies. Het was een stormachtige, ijskoude nacht. De bevroren takken rammelden als de botten van een skelet. Er hing een ziekmakende geur in e lucht. Geesten bespiedden ons vanuit de schaduwen. Plotseling sprong er een afgrijselijk wezen op ons af, tot op een paar meter bij ons vandaan. Er klonk hondengehuil. Een weerwolf loerde naar ons met zijn hongerige ogen, zijn verschrikkelijke hoektanden glinsterden in het diepe duister van de nacht.
We waren niet eens klaar met het eerste verhaal – de rillingen liepen ons nog over de rug – of juf Charlotte voerde ons alweer mee naar een schitterende woestijn in het Oosten. (blz. 26)

De directeur en andere leerkrachten van school vertrouwen de nieuwe juf niet. De directeur komt steeds door het raam kijken. Hij kan niet wachten om juf Charlotte ergens op te betrappen. Op een dag ziet juf Charlotte twee kinderen uit haar klas vechten en ze is compleet van slag…

Juf Charlotte onderbrak hem. Ze had begrepen dat we allemaal wel eens vochten. En het was maar al te duidelijk dat onze nieuwe juf uit een of ander raar land kwam, of van een verre planeet, waar knokpartijen niet voorkwamen.
‘Ik wil geen woord meer horen!’ zei ze stellig.
Toen stond juf Charlotte op, streek langzaam de kreukels in haar jurk glad en zette haar hoed recht. Ze liep met weloverwogen stappen en een rechte rug naar de deur. Voor ze verdween, draaide ze zich om en zei: ‘Zeg maar tegen meneer Stoomketel dat ik mijn ontslag indien. Hij zal mijn officiële ontslagbrief per post ontvangen.’
En ze liet ons achter. (blz. 39)

De klas blijft verbijsterd achter. Juf Charlotte maakt vast een grapje… Ze komt toch wel weer terug? Maar de volgende dag hebben ze een nieuwe leerkracht. De leerlingen bedenken een plan om juf Charlotte terug te krijgen. Zal dat lukken?

Mening over het boek

Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de uitgeverij om er een recensie over te schrijven
Wat vind je van het boek?
★★★★☆
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
geheimzinnig, grappig, verrassend
Staan er illustraties in het boek? Wie heeft ze gemaakt?
De zwartwit illustraties zijn gemaakt door Tony Ross
Wat vind je van de illustraties? Passen ze bij het verhaal?
Ze passen goed bij het verhaal en laten de personages uit het verhaal zien

illustratie uit Dominique Demers - De nieuwe juf

Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemakkelijk
Waar gaat het verhaal over?
Zie hierboven
Wie is de hoofdpersoon?
De hoofdpersoon is juf Charlotte
Zou je iemand uit het verhaal willen ontmoeten? Waarom? En wat zou je dan gaan doen?
Ik zou juf Charlotte willen ontmoeten, omdat ik nieuwsgierig naar haar ben geworden
In welke tijd speelt het verhaal zich af?
Nu
Waar speelt het verhaal zich af?
Het verhaal speelt zich op school af
Waarom moeten anderen dit boek lezen?
Het is een grappig verhaal over een bijzondere juf.
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Dit is het eerste deel van een serie.
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ik wil het volgende boek uit deze serie lezen

Geef een antwoord