Marie Lu – Warcross

geplaatst in: ★★★★☆, 15+, recensie, recensieboek | 0

Marie Lu – Warcross

Warcross is een virtualrealitygame die de wereld beheerst. Om wat bij te verdienen werkt hacker Emika Chen als premiejager voor het spel; ze spoort spelers op die illegaal wedden. Maar de concurrentie is groot, en het is niet makkelijk om je staande te houden in de wereld van de premiejagers. Dan doet de maker van het spel, de jonge miljardair Hideo Tanaka, Emika een onweerstaanbaar aanbod. Hij heeft een spion nodig tijdens de internationale Warcrosskampioenschappen, om een beveiligingsprobleem bloot te leggen. Halsoverkop vertrekt Emika naar Tokyo en ze belandt in een wereld van roem en rijkdom, waar ze tot dan toe alleen maar van kon dromen. Maar al snel stuit ze op een complot, met grote gevolgen voor het hele Warcrossimperium.

Informatie over het boek
Marie Lu - Warcross
Van Goor 2017
Bladzijden: 296
Vertaald door Barbara Zuurbier, Lydia Meeder
Leeftijd: 15+
Genre: science fiction & fantasy

 

Meer informatie
Zijn er meer recensies over dit boek? Heeft dit boek een prijs gewonnen? Waar kan ik het boek kopen? Kijk hier voor een antwoord op deze vragen.

 

Mijn samenvatting

Het is vandaag te godvergeten koud om op jacht te zijn. Rillend trek ik mijn sjaal hoger over mijn mond, en ik veeg wat sneeuwvlokken van mijn wimpers. Dan plant ik mijn laars op mijn elektrische skateboard. Zolas alles wat ik heb is het oud en versleten, onder de bijna volledig afgeschraapte lak komt het goedkope zilverkleurige plastic tevoorschijn – maar er zit nog leven in. Als ik meer kracht zet met mijn hiel, reageert het eindelijk en schiet ik vooruit, tussen twee rijen auto’s door. Mijn in felle regenboogkleuren geverfde haar wappert om mijn hoofd.
‘Hé!’ schreeuwt een bestuurder terwijl ik langs zijn wagen zeil. Ik kijk even over mijn schouder en zie zijn gebalde vuist door het raampje steken. ‘Je zat haast tegen me aan!’
Zonder te reageren richt ik mijn blik weer naar voren. Normaal gesproken ben ik vriendelijker – of nou ja, ik had in elk geval sorry teruggeroepen. Maar toen ik vanochtend naar buiten ging, trof ik op de voordeur van mijn flatje een geel formulier aan, met in het grootst denkbare lettertype de tekst:
BIJ UITBLIJVEN VAN BETALING BINNEN 72 UUR HET PAND VERLATEN
Vertaling: ik loop bijna drie maanden achter met de huur. Dus tenzij ik binnen drie dagen $ 3-450 bij elkaar weet te krijgen, word ik er aan het eind van de week uit gegooid en ben ik dakloos.
Van zoiets zou iedereen een rothumeur krijgen. (blz. 11)

Emika heeft geen ouders meer. Ze woont samen met haar huisgenoot keira. Maar Keira ligt de hele dag op de bank en doet niets. Emika doet haar best om voor geld te zorgen zodat ze hier kunnen blijven wonen. Daarom is ze premiejager. De politie in New York heeft het zo druk dat ze geen tijd meer hebben om op kleine criminelen te jagen. Daarom sturen ze elke week een opsporingsbericht rond. De premiejager die deze crimineel vindt krijgt een beloning. Maar er zijn heel veel premiejagers, dus het is lastig om hier genoeg geld mee te verdienen. In haar vrije tijd speelt Emika, net als bijna iedereen, Warcross. Warcross is een spel dat zich afspeelt in een virtuele wereld. Je hebt alleen een speciale bril nodig om mee te doen.

Tot Hideo Tanaka met een simpele oplossing kwam: om een geloofwaardige virtuele wereld te creëren, heb je helemaal geen gedetailleerde, geavanceerde 3D-beelden nodig.
Je hoeft alleen maar de illúsie te wekken dat wat mensen zien echt is.
En raad eens wat je daar het beste voor kunt gebruiken? Hun eigen brein.
Hoe bizar een droom ook is, zolang je erin zit geloof je dat het waar is. Ik bedoel, inclusief surround sound, high definition, 360-graden special effects. Terwijl je in feite niet ziet wat je ziet. Je brein creëert een complete werkelijkheid voor je, zonder dat er ook maar een enkel technologisch snufje aan te pas komt.
Wat Hideo uiteindelijk ontwierp, was de beste brein-computerinterface ooit. In de vorm van een slanke bril. De NeuroLink.
Zette je hem op, dan hielp hij je hersenen een virtuele wereld te creëren waarin wat je zag en hoorde niet van de werkelijkheid te onderscheiden was. Stel je voor dat je door een volmaakt realistisch virtueel Parijs wandelt, of op een compleet gesimuleerd Hawaïaans strand ligt te luieren. Stel je voor dat je in een fantasiewereld tussen de draken en elfen rondvliegt. Alles kan. (blz. 35)

Het is tijd voor de jaarlijkse Internationale Warcrosskampioenschappen. Hieraan doen professionele spelers mee. Toeschouwers kunnen door hun speciale bril het spel levensecht meemaken. Emika droomt ervan om ooit mee te doen aan zo’n wedstrijd. Ze is hacker en speelt bijna altijd anoniem mee. Daardoor heeft ze een lage score en zal ze nooit aan zo’n wedstrijd mee kunnen doen. Daar moet je een hoge score voor hebben.

Een imposant landschap van weelderige vlakten loopt over in een kristalblauwe lagune, omringd door hoog oprijzende kliffen en gladde, steile rotsen, hun toppen bedekt met groen. Erlangs kolken watervallen omlaag. Als ik wat beter kijk, realiseer ik me dat de rotsblokken enorme sculpturen zijn waarin portretten van eerdere toernooiwinnaars zijn uitgehakt. Zonnestralen dansen door de vallei, beschilderen de vlakten waarop de zwevende eilanden schaduwvlekken werpen; zwermen witte vogels krijsen in formatie onder ons. De torens van een kasteel op de kliffen schemeren door de mist in de verte. Nog verder, aan de horizon, glijden majestueuze rog-achtige wezens door de lucht. Daar is de hemel zwart, en bliksemschichten vertakken zich tussen de wolken. Ik huiver alsof ik de elektriciteit in de lucht kan voelen.
Zelfs de soundtrack voor dit level is episch, vol diep geroffel en orkestrale vioolpartijen waar mijn hart van opzwelt.
Boven het geheel galmt een indrukwekkende stem. ‘Welkom bij de openingswedstrijd van Warcross.’ (blz. 40)

Tijdens de wedstrijd ziet Emika een bijzonder voorwerp langskomen. Ze weet dat zo’n voorwerp veel geld zou kunnen opbrengen op de zwarte markt. Ze denkt er niet lang over na en probeert het voorwerp te stelen. Het is onvoorstelbaar, maar het lukt haar. Het is nog nooit iemand gelukt om zo’n belangrijke wedstrijd te hacken. Door deze diefstal is haar personage onmiddellijk voor iedereen te zien. De wedstrijd wordt stilgelegd. En dan gaat Emika’s telefoon…

We schrikken allebei van het geluid. Ik tuur op het schermpje: onbekend nummer.
‘Neem je niet op?’ vraagt Keira met grote ogen. Ik schud alleen maar herhaaldelijk mijn hoofd naar de telefoon. Ik blijf roerloos zitten tot hij, na wat een eeuwigheid lijkt, eindelijk ophoudt met rinkelen.
Meteen gaat hij weer over. Onbekend nummer.
Mijn nekharen komen overeind. Ik zet het geluid van de telefoon uit en gooi hem op de bank zodat ik hem niet hoef te zien. Ik blijf ineengedoken in mijn stoel zitten en probeer Keira’s verwarde blik te ontwijken.
Het moet de politie wel zijn. Zouden ze me komen arresteren als ik niet opneem? Zou Henka Games me aanklagen.? Het dringt tot me door dat ik zojuist een wedstrijd met een half miljard toeschouwers heb verstoord, een wedstrijd waar sponsors miljoenen in steken. Zou het bedrijf zelf een premie uitloven om me door andere jagers te laten traceren? Misschien zijn ze nu al een oproep aan het rondsturen, springen op dit moment al jagers op hun motor of in een taxi, erop gebrand me te pakken te krijgen. Ik klem mijn trillende handen in elkaar.
Ik kan ervandoor gaan. Ik zal wel moeten. De eerste de beste trein pakken en de stad uit verdwijnen tot alles is overgewaaid. Nee, dat is een onhaalbaar plan, besef ik meteen. Waar zou ik heen kunnen? Hoe ver zou ik komen met dertien dollar? En als – nee, wannéér – ze me te pakken krijgen, zou de vluchtpoging het misdrijf alleen maar zwaarder maken. Het is misschien veiliger om gewoon te blijven waar ik ben.
Keira loopt naar de bank. ‘Hij gaat nog steeds over, Em.’ (blz. 49)

Emika wordt gebeld door Henka Games, de organisator en eigenaar van Warcross. Wat willen ze van haar? Zal ze worden opgepakt? Moet ze naar de gevangenis?

 

Mening over het boek

Recensie van Mathilde (ouder dan 18 jaar)
Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de uitgeverij om er een recensie over te schrijven
Wat vind je van het boek?
★★★★☆
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
fascinerend, romantisch, spannend, verrassend
Staan er illustraties in het boek? Wie heeft ze gemaakt?
Nee
Wat vind je van de illustraties? Passen ze bij het verhaal?
n.v.t.
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Waar gaat het verhaal over?
Zie hierboven
Wie is de hoofdpersoon?
De hoofdpersoon is Emika
Zou je iemand uit het verhaal willen ontmoeten? Waarom? En wat zou je dan gaan doen?
Ik zou graag het spel Warcross willen zien. Klinkt erg fascinerend
In welke tijd speelt het verhaal zich af?
Weet ik niet
Waar speelt het verhaal zich af?
Het verhaal speelt zich af in Tokyo en in de virtuele wereld van Warcross
Waarom moeten anderen dit boek lezen?
Het is een spannend en fascinerend verhaal over een spel dat in een virtuele wereld wordt gespeeld en razend populair is
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Nee
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ik wil het boek misschien nog een keer lezen, Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen

 

Tip

Ben je op zoek naar meer informatie over de schrijver, illustrator en/of vertaler? Veel van deze boekenmakers hebben een eigen website. Daarnaast vind je meer informatie op de websites van de uitgeverijen en op de websites van Jeugdbibliotheek, Jeugdliteratuur.org, Leesfeest, Literatuurplein
Succes!

Geef een reactie

Onzinreacties en spam worden natuurlijk niet geplaatst... Je e-mailadres wordt niet zichtbaar op de website