Dag van de Literatuur 2019

geplaatst in: nieuws, overzicht | 0

Op 28 maart was de Dag van de Literatuur in Rotterdam. De Dag van de Literatuur is een tweejaarlijks literatuurfestival voor havo/vwo-leerlingen (bovenbouw). Dit jaar was de 17e editie en er waren heel veel schrijvers aanwezig. Ik mocht hierbij aanwezig zijn. Op de foto hieronder zie je mijn planning voor vandaag.

Dag van de Literatuur 2019

Opening van de Dag van de Literatuur

De Dag van de Literatuur begon met een optreden van de Juvat Dance Academy in de grote zaal. Met hun optreden maakten ze de hele zaal enthouisast.

Shay Kreuger (journalist en DJ) heet de aanwezigen welkom. Daarna werd de dag officieel geopend door Said Kasmi, wethouder van Rotterdam. Hij vertelde dat hij lezen niet van huis uit heeft meegekregen. Hij begon pas te lezen op school. Eén van de boeken die hem is bijgebleven is De alchemist’ van Paolo Coelho. Tegenwoordig heeft hij weinig tijd om te lezen, want hij moet veel zakelijke teksten lezen. Hij krijgt regelmatig boeken cadeau en er ligt nu een mooie stapel klaar voor de vakantie. Said vertelt dat lezen onwijs belangrijk is. Lezen heeft hem gevormd, want boeken houden je een spiegel voor en boeken helpen je. Lezen is ook fijn. Hij sluit af met een opdracht aan de aanwezige leerlingen: ‘Lees zoveel als je kunt. Het is een schat aan ervaring en kennis.’

Dag van de Literatuur 2019

Voordat de leerlingen gaan beginnen aan het programma van de dag leest Murat Isik voor uit zijn roman Wees onzichtbaar.

Dag van de Literatuur 2019
Foto Marco De Swart

Interviews met Tommy Wieringa & P.F. Thomése

Ik ga naar de Arcadiszaal waar Tommy Wieringa en P.F. Thomése geïnterviewd zullen worden door Carolina Lo Galbo. Tommy Wieringa is als eerste aan de beurt. Daarna volgt er een muzikaal intermezzo van Janna Lagerström, voordat Carolina P.F. Thomése interviewt.

Tommy Wieringa

Tommy Wieringa heeft negen romans geschreven. Zijn nieuwste boek Dit is mijn moeder is een biografie over zijn moeder. Hij schreef eerder een roman over zijn vader, De heilige Rita.

Waarom is het boek over je moeder een biografie en het boek over je vader een roman?

Mijn vader verhoudt zich tot mijn moeder als een komma tot een roman. Ik heb vroeger vier jaar met mijn vader op een boerderij in Twente gewoond. Hij wist niet wat hij met een opgroeiende zoon moeest. Het verhaal voor De heilige Rita heb ik bedacht, het is fictie. Mijn moeder was heel kleurrijk. Daar hoefde ik niets bij te verzinnen, ik moest het juist afzwakken. Daarom is Dit is mijn moeder biografisch. Ik voelde woede bij het schrijven van dit boek. Mijn moeder kreeg borstkanker en liet zich antroposofisch behandelen. Dat is onzin en ze ging er dood door.

Heb je altijd geschreven?

Ja, ik ben opgegroeid in een prikkelarme omgeving. Er was niets te doen op onze boerderij in Twente. Ik ben begonnen met een dagboek, maar dat werd ook saai. Ik begon variaties te schrijven voor mijn leven. Verveling is een goede voedingsbodem voor een schrijver.

Hou je van schrijven?

Ik vind schrijven moeilijk. Bij elk nieuw boek ben ik weer radeloos, en weet ik niet hoe ik moet beginnen en hoe ik moet schrijven. Ik word zelfs steeds radelozer bij het begin van een nieuw boek. Maar toch wil ik graag schrijven. Bij mijn vorige boek ben ik zeven keer opnieuw begonnen.

Hoe bedenk je waar een boek over gaat?

Mijn beste ideeën komen tijdens een lange autorit of vlak voor ik in slaap valt. Tijdens mediteren krijg ik ook ideeën, want mediteren vind ik ongelooflijk saai.

Dag van de Literatuur 2019

P.F. Thomése

Waarom ben je gaan schrijven?

Ik groeide op in Zaltbommel en daar was weinig te doen. Sommige plekken zijn goed om weg te gang. Ik was teleurgesteld in mezelf en ik merk dat ontevredenheid je helpt om iets te verzinnen. Zo is er geen mooie liefde dan een onbeantwoorde liefde. Dan kun je blijven dromen en fantaseren.
Een boek wordt in mijn geval altijd beter dan ik dacht. Ik kan alles in mijn boeken beter opschrijven dan ik het zelf zou zeggen. Schaduwkind, over mijn overleden kind, was het makkelijkste boek dat ik heb geschreven. Ik schreef het ook niet om te publiceren.

Lees je recensies over je werk?

De waardering van anderen is belangrijk voor een schrijver. Je neemt als schrijver een risico (ook financieel) en je weet niet hoe het boek wordt ontvangen. Je voelt je kwetsbaar. Dan is het fijn om te lezen dat mensen je boek waarderen.

Groepsgesprek met Arthur Japin, Khalid Boudou en Ester Naomi Perquin

In de Willem de Burgerzaal worden Arthur Japin, Khalid Boudou en Ester Naomi Perquin geïnterviewd door leerlingen van een middelbare school in Rotterdam. Evita de Roode leidt het geheel in goede banen.

Vertel wat over je zelf en welke woorden bij jou als schrijver passen

Khalid: ik ben opgegroeid in een dorpje in Marokko, een soort Volendam. Door gezinshereniging ben ik in Tiel terechtgekomen. Hier was weinig te doen en daardoor haalde ik veel kattekwaad uit. Ik denk dat verwondering en nieuwsgierig woorden zijn die bij mij als schrijver horen. Beide zijn voor mij belangrijk bij het schrijven van een verhaal.
Arthur: ik schrijf historische romans en er is altijd een personage in mijn verhalen dat op mij lijkt. Ik heb lang gedacht dat ik niets kon betekenen voor anderen. Ik kreeg als kind te horen dat ik niet zou moeten bestaan. Als schrijver kan ik me goed inleven en mezelf verplaatsen in situaties van anderen. Dat is iets moois wat je met literatuur kunt doen, zorgen dat lezers zichzelf kunnen verplaatsen in een ander.
Ester: ik schreef gedichten, maar ik vond dat vet genant. Ik vertelde pas veel later aan mijn vrienden en familie dat ik gedichten schreef. Het is logisch om, als je wilt gaan schrijven, te beginnen met gedichten. Er is altijd tijd om een gedicht te schrijven. Ik zeg altijd grappend dat ik bij gedichten ben blijven hangen. Veel jongeren schrijven gedichten over zware onderwerpen, over dingen waar ze mee zitten.

Wilde je altijd al schrijver worden?

Khalid: ik ben steeds zoekende en daarom schrijf ik. Ik kan deze zoektochten kwijt in mijn verhalen. Vroeger ben ik met vrienden in het jeugdhuis een tijdschrif begonnen. Zo kon ik over mezelf schrijven. Ik kreeg op een dag de vraag van een uitgever over ik een roman wilde schrijven. Dat werd Het schnitzelparadijs. Het succes hiervan verraste mij. Ik heb boeken langzamerhand moeten ontdekken. Thuis hadden we geen boeken, dus ik ontdekte boeken op school. Tijdens schoolbezoeken ontstaan er altijd leuke dingen en gesprekken in een klas. Dat zorgt weer voor inspiratie voor mijn verhalen.
Arthur: ik wilde nooit schrijver worden. Mijn vader was schrijver en ongelukkig. Hij pleegde uiteindelijk zelfmoord. Er kwamen ook alleen maar ongelukkige schrijvers op bezoek. Dat was geen goed voorbeeld. Ik wilde toneel doen en het dat lang gedaan. Op een gegeven moment kwam een vriend uit Ghana terug met een verhaal over twee jongens die cadeau werden gedaan aan de Nederlandse koning. Met dat verhaal wilde ik iets doen. Ik wilde in hun hoofden kijken en dat kon alleen door van hun verhaal een roman te maken.
Ester: ik ben begonnen toen ik 8 jaar was en mijn vader overleed. Ik was bang om hem te vergeten en schreef alles in een dagboek. Later deed ik de opleiding voor leraar Nederlands, maar ik merkte dat ik alleen schrijven. Ik ben met de opleiding gestopt en heb daarna 5 jaar in een gevangenis gewerkt als gevangenisbewaarder. Daar heb ik een dichtbundel over geschreven. Ik leerde in de gevangenis dat elk woord telt.

Noem 1 woord waardoor leerlingen jouw werk gaan lezen

Arthur: hoop. Er is licht aan het einde van de tunnel
Ester: ruimte. Pak de taalruimte om alles te zeggen wat je wilt en soms helpt het als je leest
Khalid: chaos. Chaos is ook vruchtbare grond voor iets nieuws

Dag van de Literatuur 2019

Na dit groepsgesprek is het tijd om te gaan lunchen en uit te rusten. Ook heb ik gekeken bij alle boekenkraampjes die vandaag aanwezig waren. Zo heb ik van de Stripmaker des Vaderlands, Margreet de Heer, een goodiebag gekregen met daarin informatie over haar project ‘graphic novels voor de lijst’ en twee graphic novels. Bij uitgeverij Blossom Books kreeg ik het nieuwste boek van Mirjam Gielen, Grondvuur, mee als recensieboek.

Groepsgesprek met Ronald Giphart, Ellen Deckwitz en Abdelkader Benali

Na mijn lunch ben ik weer naar de Willem Burgerzaal gegaan. Evita de Roode is gespreksleider bij het interview van Ronald Giphart, Ellen Deckwitz en Abdelkader Benali door middelbare scholieren.

Voor de hoeveelste keer ben je op de Dag van de Literatuur?

Ronald: dit is mijn 15e keer. De eerste keer dat ik op de Dag van de Literatuur was was ik als leerling
Ellen: ik ben hier voor de 10e keer en het is altijd een enorm feest
Abdelkader: ik ben er voor de 5e keer

Wat las je op de middelbare school?

Abdelkader: ik dacht toen dat een goede schrijver een dode schrijver was, totdat ik De jacht op het verloren schaap van Murakami las. Ik had het gevoel dat dit verhaal op elke bladzijde over mij ging, maar het gaat over schapen. Je kunt je dus herkennen in andermans verhaal.
Ellen: gedichten vinden de meeste mensen eng. Ik had verhalen in mijn hoofd, maar ze kwamen er uit als gedichten.
Ronald: er waren leuke meisjes die gedichten lazen en dus vonden mijn vrienden en ik poëzie ook leuk. We leerden gedichten uit ons hoofd om indruk op meisjes te maken.

Welke schrijver heeft jou geïnspireerd?

Ronald: Jan Siebelink, Jeroen Brouwers en Cees Nooteboom hebben mij geïnspireerd. Ellen en Abdelkader geven aan dat Jeroen Brouwers voor hen ook een inspiratiebron is.

Hield je als middelbare scholier van lezen?

Ellen: mijn moeder was leraar Nederlands, maar ik had niets met literatuur. De puberteit is de eenzaamste tijd. Met woorden kon ik contact maken met de wereld.
Abdelkader: mijn familie las geen boeken. Wij hadden thuis twee boeken in de kast; een koran en het telefoonboek. Op de mavo verveelde ik me en keek vaak naar de poëzieposters aan de muur. Er herinner me een gedicht over een witte duif. Toen ik Ik ook van jou van Ronald Giphart las zag ik hoe makkelijk literatuur kan zijn. Je vertelt gewoon je eigen verhaal.

Wat wil je leerlingen meegeven?

Ellen: lees gedichten, want gedichten laten je meerdere werkelijkheden en mogelijkheden zien. Het helpt je om de wereld te begrijpen.
Ronald: ik wil leesplezier geven, want van lezen word je een beter mens en van lezen word je slimmer.

Gebruik je social media om reclame te maken voor jezelf?

Ronald: een schrijver moet goede boeken maken, maar moet daarnaast ook reclame maken. Je moet mensen nieuwsgierig maken om jouw boeken te lezen. Dat doe ik via schoolbezoeken, maar ook via social media.
Abdelkader: social media is een manier om contact te maken met mijn lezers

Heb je je doelgroep in je hoofd tijdens het schrijven?

Ronald: romans schrijf ik om mezelf te vermaken, en het is fijn als lezers mijn verhalen waarderen. Columns schrijf ik wel met een doelgroep in mijn hoofd
Ellen: ik schrijf liever niet met een doelgroep in mijn hoofd

Wat vind je leuker: schrijven of schrijver zijn?

Abdelkader: ik hou er niet van om een roman in te leveren bij uitgeverij. Ik stel daarom het schrijven uit. Ik vind schrijven zwaar, en met elk nieuw boek wordt het zwaarder. Ik ben toch 2-3 jaar bezig met een boek. Maar… ik word er ook heel gelukkig van.
Ellen: ik vind schrijven leuker dan dichter zijn.
Ronald: ik schrijf liever

Wanneer komt er een nieuw boek van je uit?

Ronald: in september komt mijn nieuwe roman uit, Alle tijd.
Ellen: morgen verschijnt Game of poems, een poëziebundel die geïnspireerd is door Game of thrones. In het najaar verschijnt er een boek over mijn Indische familie.
Abdelkader: mijn nieuwe roman Weekendmiljonair verschijnt in oktober

Dag van de Literatuur 2019
Foto Marco De Swart

De Dag van de Literatuur werd afgesloten in de Grote zaal door Herman Brusselmans.

Dag van de Literatuur 2019

Het was weer een erg leuke dag , met dank aan Naomi Engels voor het perskaartje 🙂 Ik ben op de foto gegaan met Ronald Giphart. Ik las zijn boeken voor het eerst toen ik begin jaren 90 begon met mijn studie Nederlandse taal- en letterkunde. Natuurlijk heb ik ook een van zijn boeken gekocht en laten signeren. Op de laatste foto zie je de boeken waar ik vandaag mee thuis kwam.

Dag van de Literatuur 2019
Dag van de Literatuur 2019
Dag van de Literatuur 2019
Dag van de Literatuur 2019

Ik heb twee foto’s van de organisatie van de Dag van de Literatuur gekregen om te gebruiken bij dit verslag. De naam van de fotograaf staat onder de foto. De andere foto’s zijn door mijzelf gemaakt

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie