Sandra J. Paul – De duistere school (1e recensie)

Over het verhaal

Op de dag na de Grote Storm staat er opeens een nieuw gebouw in het midden van Kraaidorp. Een bouwwerk dat eruitziet als een griezelhuis uit een film, inclusief torens, trappen, schuine daken en hoge ramen.
Sterker nog: het sombere gebouw staat in het midden van een meer dat er eerder ook niet was, neergezet op een piepklein eiland waar verder nauwelijks plek is.
Het meer en het huis bevinden zich dan weer in het hart van een maïsveld, dat het meer volledig omsingelt. Je moet zelfs eerst door het veld lopen om bij het water te komen.
Het lijkt wel alsof honderden mensen in amper acht uur tijd dit allemaal voor elkaar hebben gekregen, iets wat uiteraard onmogelijk is, tenzij het met een vorm van hekserij is gedaan.
Niemand in het dorp begrijpt dan ook wat er precies aan de hand is, maar allemaal weten ze wel dat duistere krachten ermee te maken hebben. (blz. 1)

Quinten is onderweg naar zijn school en komt langs dit rare gebouw. Hij weet zeker dat dit gebouw er gisteren nog niet was. Zijn vrienden geloven hem niet. Ze denken dat de bouwwerkzaamheden gewoon niet zo zijn opgevallen. Als ze op school komen blijken hun juffen en meesters er niet te zijn. De schooldirectrice stuurt de kinderen naar huis. Op de terugweg komen ze weer langs dit gebouw, maar het lijkt anders. Het gebouw ziet er vriendelijker uit an vanmorgen, maar ook veel groter. Iedereen van het dorp staat naar het gebouw te kijken. De deuren gaan open en er komt een mevrouw naar buiten. Zij loopt rechtstreeks naar de burgemeester en stelt zich voor.

Daarna steekt ze haar hand uit en stelt zich officieel voor aan de burgemeester terwijl ze de hoofdcommissaris verder negeert.
‘Ik ben Colette Zwart, mededirectrice van de Duistere School. Vanaf morgen worden alle kinderen van Kraaidorp hier verwacht. Zij zullen naar het internaat gaan. Om vijf uur vanavond worden zij door hun ouders hierheen gebracht. Er zijn geen uitzonderingen mogelijk, kinderen die niet komen, worden streng gestraft. Wij kennen alle schoolplichtige leerlingen van dit dorp en zullen niet aarzelen maatregelen te nemen indien iemand weigert te komen.’
Een gemomple gaat door de groep volwassenen die hun kinderen bezorgd aankijkt. Maar geen enkel persoon durft te protesteren tegen de nieuwkomer die de mensen streng toespreekt.
‘Ik…’ De burgemeester stopt terwijl hij in de ogen van de kleine vrouw staart. Meteen is al zijn woede weg. De man knippert met zijn ogen en knikt dan gehoorzaam. ‘In orde, mevrouw Zwart, ik zorg ervoor.’
‘wacht,’ roept Quinten uit. ‘Maar wij willen helemaal niet naar het internaat. Waarom moet dit? Wij kunnen toch gewoon naar huis elke avond?’
‘Nee,’ zegt mevrouw Zwart beslist. ‘Jullie oude leventjes zijn voorbij. Vanaf nu doe je wat wij zeggen, zoals het op elke goede school hoort.’ (blz. 35)

De kinderen hebben niets in te brengen. En het rare is dat ook hun ouders niet tegen dit bericht in gaan. De kinderen krijgen een bed toegewezen op de slaapzalen en niet veel later beginnen de lessen. Quinten vindt dat er een vreemde sfeer op school hangt, maar zijn vrienden hebben nergens last van. Quinten heeft sowieso het idee dat zijn vrienden veranderen. Wat is er met deze school aan de hand? Waar komt het gebouw vandaan? Waarom moeten alle kinderen van het dorp op school wonen?


Voorleesfragment

Bij dit boek is een voorleesfragment gemaakt. Klik op het plaatje hieronder om het begin van het boek te horen.
Of klik hier om naar mijn YouTube-kanaal te gaan.

Mening over het boek

Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de uitgeverij om er een recensie over te schrijven
Wat vind je van het boek?
★★☆☆☆
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
fascinerend, geheimzinnig, spannend, verrassend
Staan er illustraties in het boek? Wie heeft ze gemaakt? Wat vind je van de illustraties?
nee
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Waar gaat het verhaal over?
zie hierboven
Wie is de hoofdpersoon?
De hoofdpersoon is Quinten
Zou je iemand uit het verhaal willen ontmoeten? Waarom? En wat zou je dan gaan doen?
nee, maar ik zou de school wel willen zien
Waar speelt het verhaal zich af?
het verhaal speelt zich af in De duistere school, een internaat dat opeens in het dorp staat en voor alle kinderen verplicht is
Wat vind je leuk aan dit boek?
ik vind het idee dat er opeens een school in het dorp staat heel bijzonder. Het maakt nieuwsgierig naar de achtergrond hiervan
Wat vind je niet leuk aan dit boek?
ik vond het niet leuk dat er veel te veel uitleg wordt gegeven in de tekst. Ik vind dat je ook dingen aan de verbeelding van de lezer mag overlaten. Zo wordt er in het begin van het verhaal verteld dat Quinten en zijn vrienden met de fiets vertrekken. Dan hoef je niet een paar zinnen later ‘de fietsende kinderen’ zeggen. En dit gebeurt vrij vaak. Daardoor werd het verhaal langdradig en kreeg ik minder zin om verder te lezen. De tweede helft van het boek heb ik daardoor oppervlakkiger gelezen
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Ik vind het idee van het verhaal erg leuk, maar de uitwerking minder
Voor wie zou dit een leuk boek zijn?
Dit is een leuk boek voor kinderen vanaf 10 jaar die houden van een spannend kostschoolverhaal
Wil je het boek nog een keer lezen?
Nee, ik wil het boek niet nog een keer lezen

Meer informatie over dit boek