Marlies Verhelst – In de spotlights

Noor kan uren voor de spiegel zitten en lekker haar make-up doen. En als ze niet in de weer is met kwasten, poeders en oogschaduw, kijkt ze beautyvlogs. Noor is ook echt goed in kapsels. Haar ouders hebben alleen maar oog voor hun dochter Yasmine, Noors zusje, die erg goed kan balletdansen. Noor gunt Yasmine haar succes, maar wie is er trots op haar?

Boekinformatie
Schrijver: Marlies Verhelst
Titel: In de spotlights
Serie: Het talent van... #1
Uitgeverij: Eenvoudig Communiceren
Jaartal: 2020
Bladzijden: 96
Illustrator: Jitske Wadman
Genre: zonder genre
Leeftijd: 10+

Lees dit boek
De leukste plek om een boek te kopen is de (kinder)boekwinkel. Als je toch online wilt kopen doe dat dan via een linkje hieronder en ondersteun deze website. Of leen het boek bij de bibliotheek in Nederland of in België
- koop dit boek bij bol.com
ikvindlezenleuk knop andere recensies lezen

Mijn samenvatting

‘Tot morgen!’
‘Doei!;
Noor stapt op haar fiets. Aan het eind van de straat kijkt ze nog één keer om, maar haar vriendin Shanna is al naar binnen.
Noor trapt hard door, want het is koud.
Ze is blij als ze haar straat in fietst.
Vlugt haalt ze de huissleutel uit haar zak.
Haar vingers lijken wel bevroren!
Hoi!, wil ze roepe, maar het wordt een pijnlijk au!
Noor struikelt over de balletschoenen die haar zusje niet opgeruimd heeft. Yasmine laat ze echt áltijd slingeren.
Noor wrijft over haar pijnlijke knie voor ze opstaat. Bah, dat wordt dus een blauwe plek.
Ze trapt tegen de balletschoenen. Stomme dingen. Ze belanden in een hoek van de gang. Mooi. Dan kan ze er vandaag in ieder geval niet meer over struikelen. (blz. 7)

Noor loopt boos door naar de woonkamer. Haar moeder kijkt verstoord op. Als Noor begint te klagen over de balletschoenen van haar zus, stuurt haar moeder haar naar haar kamer. Ze ploft op haar bed, pakt haar laptop en gaat Youtube-filmpjes bekijken. Noor is groot fan van beautyfilmpjes van Marsha. Eigenlijk zou ze moeten leren voor een toets Engels, maar daar heeft ze nu echt geen zin in.

Noor staart naar de vragen van de toets Engels. Ze heeft ze al twee keer doorgelezen. Ze snapt er gewoon niks van. Er staan te veel moeilijke woorden in. Haar antwoordblad is akelig leeg. Weet ze dan echt helemaal niets? Ze laat haar ogen nog één keer over de vragen glijden. Ja, vraag 3: Fill in the right form of ‘To be going to’.
De Jongh, haar lerares Engels, had het gisteren in de les nog een keer herhaald.
‘Bij de ik-vorm gebruik je am. Bij hij/zij gebruik je is. En bij de rest gebruik je are.’
Snel vult Noor het antwoord in: I am going to share my chocolate with Henry.
Verder weet ze echt niets. Balen! Had ze nu gisteren toch maar haar boeken opengeslagen en iets geleerd! Ook als was het maar een half hoofdstuk. Of een bladzijde. Dan had ze nu in ieder geval meer kunnen invullen dan dat ene stomme zinnetje bij vraag 3. (blz. 17)

Haar vriendin Shanna verschuift haar antwoordblad zodat Noor mee kan kijken. Noor schrijft de antwoorden over, maar dan staat opeens de lerares naast haar. Ze moet haar antwoordblad inleveren en na de les nog even blijven. Als Noor thuiskomt blijkt haar moeder al te weten dat ze een 1 voor deze toets heeft gekregen. Ze moet haar laptop en telefoon inleveren en alsnog haar huiswerk voor deze toets doen. Noor vindt het oneerlijk. Gelukkig kan ze later nog wat leuks doen. Haar zus Yasmine moet proefdansen voor een masterclass met Russische balletdansers. Ze vraagt of Noor haar haar wil doen.

‘Ik heb mijn balletpak hieronder aan.’
Yasmine staat in haar joggingbroek in de deuropening van Noors kamer.
‘Wil jij mijn haar doen?’
‘Natuurlijk. Een knot?’
‘Yep.’
‘Wil je een donut of zal ik een knot maken met mijn magic bun maker?’
‘Gewoon een donut. Vandaag geen experimenten.
‘Ga zitten.’ Noor borstelt het haar van haar zusje en bindt het samen in een hoge staart. Als een professional doet ze de donut erom en verdeelt het haar eroverheen. De restharen draait ze om de zijkant. Met een paar speldjes zet ze alles vast.
‘Dank je’, zegt Yasmine. Ze wil al opstaan.
‘Wacht! Ik maak je ook op.’
‘Dat hoeft niet. Het is geen voorstelling.’
‘Toch doe ik het. Dan zie je er extra mooit uit. En wie zichzelf mooi vindt, heeft meer zelfvertrouwen.’
Dat zegt Marsha altijd in haar video’s. (blz. 33)

Noor vindt het erg leuk om bezig te zijn met haar en make-up. Dat is veel interessanter dan naar school gaan. Waarom zien haar ouders niet dat ze ergens goed in is?

Mening over het boek

Recensie van Mathilde (ouder dan 18 jaar)
Hoe kom je aan het boek?
gekregen als recensieboek van de uitgeverij
Wat vind je van het boek?
★★★☆☆
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant
Welke steekwoorden passen bij het boek?
ontroerend, verrassend
Staan er illustraties in het boek? Wie heeft ze gemaakt? Wat vind je van de illustraties?
De illustraties zijn gemaakt door Jitske Waldman. Het zijn kleine zwart-wit tekeningen van een voorwerp dat bij het hoofdstuk past.

illustratie uit Marlies Verhelst - In de spotlights


Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemakkelijk
Waar gaat het verhaal over?
zie hierboven
Wie is de hoofdpersoon?
Noor is de hoofdpersoon
Zou je iemand uit het verhaal willen ontmoeten? Waarom? En wat zou je dan gaan doen?
Noor, en ik zou graag willen zien hoe ze de balletdansers heeft opgemaakt
Waar speelt het verhaal zich af?
in het huis waar Noor woont, op school en in het theater
Wat vind je leuk aan dit boek?
ik vind het leuk dat Noor de balletdansers mag helpen
Wat vind je niet leuk aan dit boek?
ik vind het niet leuk voor Noor dat ze het gevoel heeft dat haar ouders alleen haar zus belangrijk vinden
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
nee
Voor wie zou dit een leuk boek zijn?
Voor kinderen vanaf 10 jaar
Wil je het boek nog een keer lezen?
Weet ik niet

Tip

Ben je op zoek naar meer informatie over de schrijver, illustrator en/of vertaler? Veel van deze boekenmakers hebben een eigen website. Daarnaast vind je meer informatie op de websites van de uitgeverijen en op de websites van Jeugdbibliotheek, Jeugdliteratuur, Leesfeest

Geef een reactie