Annemarie van den Brink – Getekend

Mir pakt een cadeau uit haar rugzak. "Gefeliciteerd, buurman!' Sam wordt vrolijk van haar zomersproeten. Het lijkt of ze dansen op haar neus. "Perfect cadeau!', roept Sam. Hij zet de rode, oranje en gele spuitbus naast elkaar. Sam is boos en verdrietig. Tot vorige week was hij binnen vijf minuten op school. En woonde hij met zijn ouders en zijn zus gewoon in één huis. Nu is alles anders, en Sam heeft nergens meer zin in. Zelfs niet in tekenen, zijn grootste hobby. Maar dan ontmoet hij Mir, zijn nieuwe buurmeisje ...

Boekinformatie
Schrijver: Annemarie van den Brink
Titel: Getekend
Serie: Het talent van... #3
Uitgeverij: Eenvoudig Communiceren
Jaartal: 2020
Bladzijden: 96
Illustrator: Jitske Wadman
Genre: zonder genre
Leeftijd: 10+

Lees dit boek
De leukste plek om een boek te kopen is een (kinder)boekwinkel. Of leen het boek bij de bibliotheek. Als je toch online wilt kopen doe dat dan via bol.com of bazarow en ondersteun mijn website. Luisterboeken kun je kopen bij luisterrijk of bol.com.
- koop dit boek bij bol.com
ikvindlezenleuk knop andere recensies lezen

Luister naar het begin van dit boek...


Mijn samenvatting

‘Hé, aso! Kijk waar je fietst in plaats van op je telefoon!’
Sam knijpt keihard in zijn remmen. Een vrouw springt opzij en kijkt hem woedend aan.
‘Het is verboden om je telefoon te gebruiken op de fiets’, snauwt ze.
Sam weet dat ze gelijk heeft. Maar hij heeft zijn telefoon nodig om de weg te vinden.
Hij woont pas een week in het nieuwe flatje van zijn vader.
‘90 euro boete als je gepakt wordt!’, roept de vrouw nog. Sam sprint weg.
Dit kan er ook nog wel bij. Wat een rotdag. Vandaag heeft hij twee onvoldoendes teruggekregen. Een 4 voor geschiedenis. En een vette 1 voor Nederlands. Volgens de docent had hij gespiekt bij Dennis. Onzin, hij had juist supergoed geleerd. Dennis spiekte bij hém.
Moet hij hier naar links of rechts? Sam stapt af om op zijn telefoon te kijken. Het scherm springt op zwart. Ook dat nog! Rotbatterij. Dat ding loopt steeds in een paar uur leeg. Sam baalt toch al omdat hij zo ver moet fietsen. Tot vorige week was hij binnen vijf minuten op school. En woonde hij met zijn zus Mona en hun ouders nog gewoon in één huis. Op goed geluk fietst Sam verder. (blz. 7)

Sam is pas met zijn vader verhuisd. Daardoor moet hij nu verder naar school fietsen. Ook mist hij zijn moeder en zusje.

‘Stilte!’, roept meneer Rombouts door het lokaal. Rombouts is tekendocent en Sams mentor. ‘Ik weet dat dit jullie laatste uur is. Maar we beginnen nú met de les. Vandaag werken we met inkt en een kroontjespen.’ Rombouts laat de ouderwetse pen zien. Sam legt zijn hoofd op tafel. Hij weet heel goed wat een kroontjespen is. Zijn vader en hij waren kampioen meterslange tekeningen maken met inkt en zo’n pen.
Papa scoorde ergens een oude behangrol en dan tekenden ze met inkt hele legers met soldaten. Of een onderwaterwereld. Of het heelal. Toen zijn vader nog niet altijd weg was. Ze wonen nu twee weken in de flat en Sam heeft zijn vader nog bijna niet gezien. (blz. 16)

Sam houdt van tekenen. Dat was een van de dingen die hij samen met zijn vader deed. Maar dat is alweer een tijd geleden. Als hij na school thuiskomt gaat hij naar de skatebaan. Hij gaat op een bankje zitten en hoopt dat Mir, een vriendin, zo ook komt. Hij ziet wat oude spuitbussen staan en begint op de op de muur te spuiten.

Sam is verdrietig door de scheiding en daardoor snel boos. Meneer Rombouts laat zijn ouders naar school komen.

Hij kijkt Sam aan.
‘Wil je zelf vertellen?’
Sam schudt zijn hoofd. Als hij maar één woord zegt, gaat hij al janken.
‘Sam heeft het moeilijk met jullie scheiding. En hij mist zijn zus. Daardoor is hij snel boos en kan hij zich niet goed concentreren.’
‘Zo heb ik je niet opgevoed’, zegt mama streng.
‘En ik zeker niet’, zegt papa.
‘Sammie, ik heb je toch geleerd dat je je best moet doen op school? En altijd rustig moet blijven’, zegt mama.
Sam ontploft.
‘Ik heet Sam en geen Sammie!’, schreeuwt hij. ‘Ik game nooit, want ik heb geen laptop, geen tablet, geen PlayStation. Mijn telefoon is bijna dood. En hoe kan ik rustig blijven als jullie alleen maar met jezelf bezig zijn?’
Dat hij dat allemaal durft te zeggen!
Sam kan het zelf bijna niet geloven. Rombouts kijkt papa en mama om de beurt aan.
‘Ik denk dat Sam gelijk heeft’, zegt hij zacht. ‘Als jullie echt naar hem luisteren, komt er weer ruimte in zijn hoofd. En gaat het leren beter.’
‘Ik ga je helpen met je huiswerk’, zegt papa. ‘Is het echt zo erg, Sammie … eh, Sam?’, vraagt mama.
‘Ja’, snikt Sam. De tranen zijn niet meer te stoppen.
Hij rent het lokaal uit. (blz. 39)

Zullen zijn ouders hem hierdoor beter begrijpen? Kan Sam een manier vinden om met de scheiding van zijn ouders om te gaan?

Mening over het boek

Recensie van Mathilde (ouder dan 18 jaar)
Hoe kom je aan het boek?
recensie-exemplaar gekregen van uitgeverij Eenvoudig Communiceren
Wat vind je van het boek?
★★★★☆
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
realistisch, verrassend, zielig
Staan er illustraties in het boek? Wie heeft ze gemaakt? Wat vind je van de illustraties?
ja, de illustraties zijn van Jitske Wadman

illustratie uit Annemarie van den Brink - Getekend

Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemakkelijk
Waar gaat het verhaal over?
zie hierboven
Wie is de hoofdpersoon?
De hoofdpersoon is Sam
Zou je iemand uit het verhaal willen ontmoeten? Waarom? En wat zou je dan gaan doen?
ik wil Sam ontmoeten en zijn graffiti zien
Waar speelt het verhaal zich af?
het verhaal speelt zich af in de omgeving waar Sam woont
Wat vind je leuk aan dit boek?
ik vind het leuk dat Sam nieuwe vrienden maakt
Wat vind je niet leuk aan dit boek?
ik vind het niet leuk dat de ouders van Sam zijn gescheiden
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
dit is een Makkelijk Lezen-boek, met kortere zinnen
Voor wie zou dit een leuk boek zijn?
voor iedereen vanaf 10 jaar die houdt van realistische verhalen, en vooral geschikt voor kinderen die lezen moeilijk vinden
Wil je het boek nog een keer lezen?
Weet ik niet

Tip

Op zoek naar meer informatie over de schrijver, illustrator en/of vertaler? Veel van deze boekenmakers hebben een eigen website. Je kunt ook informatie vinden op de website van de uitgeverijen of op de websites van Jeugdbibliotheek, Jeugdliteratuur, Leesfeest

Geef een reactie