Erna Gianotten – Cindy ziet ballet wel zitten (1e recensie)
Cindy’s ouders en broer zijn super sportief, maar zelf duikt ze liever met haar neus in een boek. Wanneer haar ouders haar dwingen om tóch te gaan sporten, weet ze niet welke sport ze moet kiezen. Cindy’s moeder schrijft haar in voor een proefles jazz -ballet. Ballet, daar is helemaal niets aan! Toch?
Over het verhaal
‘Cindy, vergeet je niet de tafel te dekken? Het is vandaag jouw beurt.’
Er klinkt wat onduidelijk gemompel vanachter een boek.
Als Cindy Lindeboom leest, hoort of ziet ze niets. Ze heeft zich in een hoekje van de bank genesteld, met een dik kussen in haar rug.
Het is woensdagmiddag. Ze heeft eerst met mam en Diederik boodschappen gedaan. Een krat vol, dus er viel heel wat te sjouwen. Omdat ze de yoghurt vergeten waren, moest Cindy nog een keer terug. Van haar zakgeld heeft ze snoep gekocht. Nu zit ze te lezen en op dubbelzoute drop te zuigen. Niets heerlijkers dan lezen en snoepen.
‘Cindy, hoor je wat ik zeg?’ Met snelle stappen loopt haar moeder van de kamer naar de keuken. (blz. 5)
Cindy is dol op lezen en zit na schooltijd het liefst de hele tijd met een boek in haar hand. Haar ouders vinden dat ze een sport moet gaan. Daar heeft ze echt geen zin in… Ze vraagt haar vriendinnen om raad.
‘Moet je horen,’ zegt Tamara. ‘Cindy moet van haar ouders iets aan sport gaan doen, maar ze weet niet wat.’
Helen ziet het probleem niet zo. Gymnastiek is haar lievelingsvak. ‘Jij zit toch op turnen?’ vraagt Helen. ‘Is dat niet iets?’
Tamara schudt haar hoofd. ‘Nee. Eerst wel, toen hadden we nog een kleine groep en waren er twee trainers. Die ene moest het nog leren, maar hij was top. Na zijn examen is hij gestopt. Nu hij weg is, sta je de helft van de tijd op je beurt te wachten. Ik heb al tegen mijn moeder gezegd dat ik eraf wil. Gelukkig vond ze het goed.’
‘Volksdansen dan,’ bedenkt Helen. ‘Dat doen ze in het buurthuis, hier vlak achter de school.’
‘Chill,’ giert Tamara. Ze zet haar handen in haar zij en zingt: ‘Schipper mag ik overvaren?’ Even later hebben zij en Helen de armen in elkaar gehaakt en dansen ze klappend en zingend rond. Ze trekken gekke gezichten naar Cindy, die ook moet lachen, of ze wil of niet. Ineens houdt Tamara op met dansen. ‘Ik weet iets: judo. Is dat niks? Dan leer je hoe je jezelf kunt verdedigen!’ (blz. 12)
Geen enkele sport lijkt haar leuk. Dan vertelt haar moeder tijdens het eten dat ze Cindy heeft aangemeld voor ballet.
Mam kijkt haar dochter peinzend aan: ‘Over ballet gesproken, vanmiddag was mevrouw De Jager hier voor een schoonheidsbehandeling. Ze vertelde dat haar dochter sinds vorig jaar op jazzballet zit. Ze heeft het reuze naar haar zin. Het is hier niet ver vandaan, in de Vermeerlaan.’ Ze deelt de bakjes met vla rond en vervolgt: ‘Ik heb meteen om het telefoonnummer van die dansschool gevraagd.’
Cindy zit verstijfd op haar stoel. Gedachteloos neemt ze een hap van de chocoladevla. ‘Er was nog plaats voor jou, Cindy. De lessen voor meisjes van jouw leeftijd zijn ’s middags van vijf tot zes uur. Ik had die mevrouw van de dansschool zelf aan de telefoon en ze leek me heel aardig.’
Cindy voelt dat ze kwaad wordt. Hoek kan haar moeder dat nou doen? Ze mocht toch zelf uitkiezen wat ze wilde gaan doen? Ze wil helemaal niet naar dat stomme ballet. Zeker niet na alle verhalen. Wie weet, is die lerares wel net zo’n raar mens als de gymjuf van Helens moeder.
‘Ik mocht toch zelf kiezen op welke sport ik wilde? Ballet is stom. Daar zitten alleen maar stomme kinderen op en dan moet ik misschien ook wel de split doen. Leuk, hoor!’
Ze stottert van kwaadheid. Het is gewoon niet eerlijk dat haar moeder, achter haar rug om, dat mens heeft gebeld. (blz. 32)
Cindy is heel erg boos. Ze gaat naar haar kamer en kruipt onder haar dekbed. Haar vader komt boven en vertelt haar dat het om een proefles gaat. Als ze het niet leuk vindt hoeft ze niet op ballet. Een paar dagen later gaat ze met haar vriendin Helen naar de proefles. Hoe zullen ze het vinden?
Voorleesfragment
Bij dit boek is een voorleesfragment gemaakt. Klik op het plaatje hieronder om het begin van het boek te horen.Of klik hier om naar mijn YouTube-kanaal te gaan.
Mening over het boek
Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
Hoe kom je aan het boek?
recensie-exemplaar gekregen van de schrijfster
Wat vind je van het boek?
★★★★☆
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Ik vond de tekst op de achterkant leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
vrolijk
Staan er illustraties in het boek? Wie heeft ze gemaakt? Wat vind je van de illustraties?
elk hoofdstuk begint met een kleine zwart-wit tekening van Cindy als ballerina. Ik weet niet door wie ze zijn gemaakt
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Waar gaat het verhaal over?
zie hierboven
Wie is de hoofdpersoon?
De hoofdpersoon is Cindy
Zou je iemand uit het verhaal willen ontmoeten? Waarom? En wat zou je dan gaan doen?
ik wil Cindy wel ontmoeten, en praten over leuke boeken
Waar speelt het verhaal zich af?
het verhaal speelt zich bij Cindy thuis, op school en op de balletschool
Wat vind je leuk aan dit boek?
het is een vrolijk verhaal over een meisje dat van haar ouders aan sport moet doen
Wat vind je niet leuk aan dit boek?
weet ik niet
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
dit boek is voor het eerst uitgegeven in 1989, en verschijnt nu opnieuw bij een andere uitgeverij
Voor wie zou dit een leuk boek zijn?
voor kinderen vanaf 8 jaar die houden van vrolijke verhalen over vriendschap
Wil je het boek nog een keer lezen?
Weet ik niet