Marco Kunst – Het verlangen van de prins (2e recensie)

Op een dag verschijnt een mysterieuze driemaster in de haven van het dorp waar Lode woont. Lode herkent in het boegbeeld meteen de geheimzinnige prins die hem regelmatig in zijn dromen bezoekt. Zodra het schip de kade bereikt, vormen de zeilen zich tot een majestueuze circustent. Lode glipt aan boord en volgt vanuit een schuilplek de bijzondere voorstelling. Maar dan gaat alles mis: hij raakt verstrikt in de zeilen en brengt noodgedwongen de nacht door op het schip. De volgende ochtend blijkt hij getroffen door de vloek van de prins: wie eenmaal aan boord van de prins heeft gedroomd, kan het schip niet meer verlaten. Lode past zich aan aan het leven aan boord. Hij maakt nieuwe vrienden en leert alles over de raadselachtige geschiedenis van het eeuwenoude schip. Ondertussen gloort er hoop bij de bemanningsleden, want wie weet heeft Lode de sleutel in handen om de vloek van de prins op te heffen.

Boekinformatie
Schrijver: Marco Kunst
Titel: Het verlangen van de prins
Uitgeverij: Gottmer
Jaartal: 2020
Bladzijden: 240
Illustrator: Marieke Nelissen
ISBN: 9789025772840
Genre: avonturenverhaal, sprookjes
Leeftijd: 10+
knop meer info over boek

Mening over het boek

Recensie van Katrien (ouder dan 18 jaar)
Hoe kom je aan het boek?
Zelf gekocht
Wat vind je van het boek?
★★★★★
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik heb al andere boeken van deze schrijver gelezen
Welke steekwoorden passen bij het boek?
avontuurlijk, eng, geheimzinnig, mooi, spannend, verrassend
Staan er illustraties in het boek? Wie heeft ze gemaakt? Wat vind je van de illustraties?
Marieke Nelissen voorzag “Het verlangen van de prins” van illustraties in kleur. Deze passen zeer goed bij het verhaal, en ze maken dit boek mee tot wat een nieuwe klassieker kan worden.
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Waar gaat het verhaal over?
Lode is als baby zijn ouders verloren op zee, en hij komt terecht in een weeshuis waar kinderen met harde hand worden opgevoed. Als oma Walyu er als kokkin komt werken, verandert er meteen heel wat voor de kleine Lode, en hij bedenkt een plannetje om uit het weeshuis te ontsnappen. Dat dit gegeven meteen zeer klassiek is, neemt niet weg dat dit boek absoluut door veel mensen verdient om gelezen te worden. In de haven gekomen, op de vlucht voor Claire, die met harde hand over de kinderen waakt, klimt hij in de touwen van een driemaster, om naar het circus te kijken dat zich aan boord afspeelt. Dat is het begin van iets zeer bijzonders, want wie op het schip belandt, raakt er nooit meer af, dat is de vloek van de prins…
Wie is de hoofdpersoon?
Lode is de hoofpersoon in dit boek, maar of dat zo is, mag de lezer zelf ontdekken. Want misschien klopt dat niet…
Zou je iemand uit het verhaal willen ontmoeten? Waarom? En wat zou je dan gaan doen?
Je kunt als argeloze lezer maar liefst niemand ontmoeten uit dit boek, want wie weet wat je dan allemaal voor de kiezen krijgt.
Waar speelt het verhaal zich af?
Op zee en aan land over de hele wereld.
Wat vind je leuk aan dit boek?
Na “De Waterwaack van Natterlande”, dat me helaas maar zeer matig bekoorde omdat ik alle gebeurtenissen die Gum en Toffee meemaken, moeilijk kon geloven (en hoe gek iets ook is, als het geloofwaardig is maakt het veel goed) is “Het verlangen van de prins” een feest van een boek. Van het soort zoals we ze nog maar zelden tegenkomen. Omdat het er op lijkt dat boeken nu vooral “echt gebeurd” moeten zijn, of makkelijk weg te happen. Dit boek heeft niets van deze twee elementen. Het is sprookjesachtig en soms griezelig en verschrikkelijk en saai. Dat laatste is niet zo moeilijk als je weet dat het schip waarop je ronddobbert, al zo’n driehonderd jaar op zee is. “Het verlangen van de Prins” moet soms ook de woede van de prins trotseren, en dat is geen kleintje, en bovendien altijd anders.
Wat vind je niet leuk aan dit boek?
Dat de prins destijds rotverwend werd, en daarom niet weet hoe het leven werkt, geeft dit boek zijn originaliteit mee, en laat de lezer diep nadenken. Maar hoe dat in elkaar zit mag je zelf ontdekken. Dat verdient “Het verlangen van de prins” namelijk heel erg.
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Marco Kunst en Marieke Nelissen leefden zich volgens mij gigantisch uit bij het maken van dit boek. Dit boek is gevaarlijk als je onderweg bent, want je mist er vanalles door, dat je maar beter niet kunt missen als je je eigenlijk een beetje moet haasten. Laat ik het maar op De Prins steken. Kunst en Nelissen vertellen dit boek met heel veel liefde voor hun verhaal, en laten de lezer nadenken over wat “het leven” is: moet dat alleen maar leuk zijn? En wat dan? Hoe draait dit (dan) uit voor mensen rondom je?
Voor wie zou dit een leuk boek zijn?
“Het verlangen van de prins” is voor iedereen die in dit boek wil duiken. Het neemt je mee over de hele wereld, laat je lachen en huilen of denken dat het hier maar saai en eentonig kan zijn, maar dat muziek de boel serieus kan verlichten. Dat, en een flinke dosis positivisme en doorzettingsvermogen. Of voor wie houdt van sprookjesachtig mooie verhalen. Die kun je je laten voorlezen vanaf een jaar of zes/zeven: vroeger zou ik dit boek niet voorlezen. Dat ondermeer omdat er toch wel wat wreedheid in dit boek zit, dat een jong kind enkel in de veilige nabijheid van een volwassene zou kunnen beginnen proeven.
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ja, ik wil het boek nog een keer lezen, Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen

Geef een antwoord