Donderdag 9 maart 2023
Vandaag heb ik Jenny Bakker geïnterviewd.

Vanaf 1 april is er een expositie van jouw werk in het Anton Pieckmuseum. Wat leuk. Hoe kom je daaraan?
Het Anton Pieckmuseum wil zich meer op kinderen richten. Daarom nodigen ze elk half jaar een illustrator uit. In mijn expositie staat het boek Van Bigkikker tot Neushoornvogel van Marlies Verhelst centraal. De expositie is te bezoeken van 1 april t/m 7 januari (website van het museum). Mijn uitgever heeft deze expositie geregeld.
Ik ga ook workshops geven aan museumbezoekers. Voor de expositie, op de zolder van het museum, mag ik zelf de kleur uitkiezen voor de muren en de tentoonstelling inrichten. Er hangen illustraties uit Bigkikker, maar ook vrij werk. Mijn werk blijft driekwart jaar hangen. Tussendoor mag ik mijn vrije werk vervangen door ander werk.
Hoe gaat het illustreren van een boek?
Het maken van een illustratie kost een dag of meerdere weken. Voor een prentenboek is dat weken. Mijn beelden moeten passen bij de tekst. Soms gaat de tekst sneller dan de beelden en dan moet ik daar een oplossing voor verzinnen. Er moet evenwicht in de illustraties zitten én er moet evenwicht zijn tussen de tekst en illustraties. Het illustreren van een prentenboek duurt meestal wel een half jaar. Ik heb wel eens boeken geïllustreerd die in heel korte tijd gedaan moesten worden. Die illustraties heb ik nooit meer bekeken.
Ik werk voornamelijk analoog, dus zonder computer. Voor de boeken van Raaf en Papegaai van Li Lefébure heb ik wel de computer gebruikt om collages van de verschillende dieren te maken.
Ik ben op dit moment niet met boeken bezig, maar vooral met vrij werk. Ik sluit niet uit dat ik weer ga illustrateren. Een poëziebundel of natuurboek lijkt me leuk om te illustreren.
Hoe gaat de samenwerking voor een boek?
Dat verschilt per uitgeverij. Bij uitgeverij De Vier Windstreken is de uitgeverij de tussenpersoon. Dat is best fijn, want zowel de schrijver als illustrator heeft een beeld bij de tekst. De tussenpersoon is onpartijdig. Ik heb wel eens een samenwerking gehad met een schrijver die boos werd omdat mijn illustraties niet aan dat beeld voldeden.
Wat doe je behalve illustreren?
Ik maak vrij werk, geef workshops in binnen- en buitenland, doe grafisch werk en ik verhuur mijn caravan. Dit zijn allemaal werkzaamheden zodat ik geen concessies voor mijn illustraties hoef te doen.
Ik vind vrij werk erg leuk om te doen. Op dit moment werk ik vooral met potlood. Als ondergrond gebruik ik bruin inpakpapier en dan de gladde kant. Het enige nadeel is dat dit papier vocht opneemt. Zo viel er pas een glas wijn om, precies over een illustratie waar ik mee bezig was. Ik heb toen een stuk van de illustratie afgeknipt en heb de tekening aangepast aan de overgebleven ruimte. Met potlood werken is erg arbeidsintensief. Ik laat me inspireren door de natuur.
Ik was al een tijdje zelf bezig met het tekenen van dier/plantcombinaties en toen kwam de vraag of ik het boek Van Bigkikker tot Neushoornvogel wilde illustreren.

Zou je iemand uit je illustraties in het echt willen ontmoeten?
Ja, Jane Goodall, maar die heb ik al ontmoet. Dat was geweldig. Voor Een vreemde aap van Li Lefébure hebben we contact gehad via mail Jane Goodall en haar zus. We moesten allebei een portfolio opsturen voordat we toestemming kregen om het boek te maken. Jane Goodall heeft alle illustraties bekeken en beoordeeld. Ze had bijvoorbeeld commentaar op de kleur van de bananen. Die had ik geel getekend en die moesten groen worden.